Abstract
It is necessary to start from a correct conception that places the creative process in modern literature in its correct objective framework, which is the openness of its multiple literary genres among themselves. We have the phenomenon of the practising poet for his creativity and poetic vision of non-poetic elements, multiple and open, borrowing from other literary arts (such as the novel, story, drama...) unusual techniques in the poetic text through which he monitors his text to elevate it artistically, aesthetically and psychologically, with a special celebration of language and the explosion of its metaphorical spaces to the extent of approaching the narration and investing its techniques that most tend towards drama through the multiplicity of events, personalities, times and places. This allows colouring his poetic discourse with narrative structures that expand the semantic horizon of the text and go beyond the usual stereotyping of the poetic text with its rules, mechanisms and fixed laws.
Keywords
Keywords: Narration
Narrative text
pace.
poem
self
text
Abstract
يجب الانطلاق من تصور صحيح يضع العملية الابداعية في الادب الحديث في اطارها الموضوعي الصحيح ، وهو انفتاح اجناسه الادبية المتعددة فيما بينها ، الامر الذي ابعدها عن النمطية المطلقة لاسيما فيما يتعلق بالقصيدة ومفاهيمها سواء ما يتعلق في الرؤية او طريقة التناول او الصورة فضلا عن عروضها، لتبرز لنا ظاهرة الشاعر الممارس لإبداعه ورؤيته الشعرية لعناصر لا شعرية ، متعددة ومنفتحة ، تستعير من فنون الادب الاخرى ( كالرواية والقصة والمسرحية ... ) تقنيات غير مألوفة في النص الشعري يرصد من خلالها نصه للإرتقاء به فنيا وجماليا ونفسيا ، مع احتفاءً خاصاً باللغة وتفجير فضاءاتها المجازية الى حد الاقتراب من السرد واستثمار تقنياته التي اكثر ما تنزع به نحو الدرامية عبر تعدد الاحداث والشخصيات والازمنة والامكنة ، ما يسمح بتلوين خطابه الشعري ببنيات سردية توسع من الافق الدلالي للنص وتتجاوز النمطية المعهودة للنص الشعري بقواعده وآلياته وقوانينه الثابتة .
Keywords
الكلمات المفتاحية : السرد ، القصيدة ، المتن الحكائي ، النص ، الذات ، الفضاء.