Abstract
This study aimed to investigate the relationship between the development of teaching strategies for thermodynamic topics and improving understanding and application through practical experiences among mechanical engineering students in Iraq, and the researcher relied on the descriptive approach to describe the variables of the study and the problem of the study and its interpretation to reach the required results. The researcher reached through reviewing many previous Arab and foreign studies that dealt with practical experiences and the development of teaching strategies to the following results: There is an impact of developing teaching strategies for thermodynamics topics on improving understanding and application through practical experiences among mechanical engineering students in Iraq. As the results of the study showed that the use of scientific experiments helps teachers to clarify and explain everything related to the laws and ideas of this subject, through practical and direct application to the thermal machine in front of learners, which increases their ability to explore everything related to the thermal machine by applying the laws of thermodynamics to it in front of them, Accordingly, the researcher recommends increasing reliance on practical experiments while explaining thermodynamics,increasing the time allocated for its application, and updating and developing the tools and machines in the thermodynamics laboratory at the College of Mechanical Engineering in Iraq.
Keywords
strategies
practical experience
scientific
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين تطوير إستراتيجيات التدريس للموضوعات الديناميكية الحرارية وتحسين الفهم والتطبيق من خلال التجارب العملية لدى طلاب الهندسة الميكانيكية في العراق، واعتمد الباحث على المنهج الوصفي لوصف متغيرات الدراسة ومشكلة الدراسة. الدراسة وتفسيرها للوصول إلى النتائج المطلوبة. وتوصل الباحث بمراجعة العديد من الدراسات العربية والأجنبية السابقة التي تناولت التجارب العملية وتطوير استراتيجيات التدريس إلى النتائج التالية: يوجد أثر لتطوير استراتيجيات التدريس لموضوعات الديناميكا الحرارية في تحسين الفهم والتطبيق من خلال التجارب العملية لدى طلاب الهندسة الميكانيكية في العراق. وأظهرت نتائج الدراسة أن استخدام التجارب العلمية يساعد المعلمين على توضيح وشرح كل ما يتعلق بقوانين وأفكار هذه المادة، عبر التطبيق العملي والمباشر على الآلة الحرارية أمام المتعلمين، مما يزيد من قدرتهم على الاستكشاف. كل ما يتعلق بالآلة الحرارية عبر تطبيق قوانين الديناميكا الحرارية عليها أمامها، ومن ثم يوصي الباحث بزيادة الاعتماد على التجارب العملية عند شرح الديناميكا الحرارية، وزيادة الوقت المخصص لتطبيقها، وتحديث وتطوير الأدوات والآلات في مختبر الديناميكا الحرارية في كلية الهندسة الميكانيكية في العراق.
Keywords
التدريس: الإستراتيجيات، الخبرة العملية، المخت