Abstract
The research aims to identify each of the sports culture and attitudes towards the practice of sports activities among middle school students in the city of Mosul, and then to identify the relationship between the two variables among the members of the research sample.The researchers used the descriptive method of the survey method for its suitability and the nature of the research. The sample population included middle school students in a number of 900 schools in Mosul, while the research sample numbered 270 students, and 20 students were excluded from an exploratory experience And (10) students did not complete their answers to the questionnaire. The researchers used two measures: the mathematical culture scale, which was corrected and modified before (Ahmed&Mahdi,2012), And the scale of attitudes toward the practice of sports activities that was designed and localized by Konon (Muhammad Hassan Allawi, 1998), and after confirming the validity and reliability of the two measures, the data obtained by the researchers were statistically processed using (the arithmetic mean, the standard deviation, the simple correlation coefficient of Larson, the test T, hypothetical, percentage law), In the light of the results obtained by the researchers, a number of conclusions were reached from them, that the members of the research sample have a low level of mathematical culture according to the levels, and they have an average degree of trends towards practicing sports activities higher than the hypothetical average, and this indicates that the result is positive, except for the dimension The social trend was negative because the arithmetic mean is less than the hypothetical mean, and there is no moral correlation between mathematical culture and a number of dimensions of trends except for one dimension, the results of which showed a correlation relationship, which is after (beauty and expression).
Keywords
Sports culture
trends
Abstract
يهدف البحث الى التعرف على كل من الثقافة الرياضية والاتجاهات نحو ممارسة الانشطة الرياضية لدى طلاب المرحلة الاعدادية في مدينة الموصل, ومن ثم التعرف على العلاقة بين المتغيرين لدى افراد عينة البحث. واستخدم الباحثون المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي لملائمته وطبيعة البحث، اشتمل مجتمع عينة البحث على طلاب المرحلة الاعدادية في عدد من مدارس مدينة الموصل, والبالغ عددهم (900) طالب, اما عينة البحث بلغ عددها (270) طالب, وتم استبعاد (20) طالبا تجربة استطلاعية و(10) طلاب لم يكملوا اجابتهم على الاستبيان فيصبح المجموع (300) طالب, واستخدم الباحثون مقياسين هما: مقياس الثقافة الرياضية الذي تم بتصحيحه وتعديله من قبل (Ahmed&Mahdi,2012), ومقياس الاتجاهات نحو ممارسة الانشطة الرياضية الذي تم تصميمه من قبل كنون وقام بتعريبه (محمد حسن علاوي, 1998), وبعد التأكد من صدق وثبات المقياسين تم معالجة البيانات التي حصلت عليها الباحثون إحصائيا باستخدام ( الوسط الحسابي, الانحراف المعياري, معامل الارتباط البسيط ليرسون, الاختبار التائي, المتوسط الفرضي, قانون النسبة المئوية ), وفي ضوء النتائج التي حصل عليها الباحثون تم التوصل إلى عدد من الاستنتاجات منها, ان افراد عينة البحث لديهم مستوى الثقافة الرياضية منخفضة حسب المستويات, ولديهم درجة المتوسط لاتجاهات نحو ممارسة الانشطة الرياضية اعلى من المتوسط الفرضي, وهذا يدل على ان النتيجة ايجابية, فيما عدا البعد الاجتماعي كان اتجاهه سلبي لان الوسط الحسابي اقل من المتوسط الفرضي, وعدم وجود علاقة ارتباط معنوية بين الثقافة الرياضية وعدد من ابعاد الاتجاهات فيما عدا بعد واحد ظهرت نتائجه وجود علاقة ارتباط معنوية وهو بعد (الجمال والتعبير).
Keywords
الثقافة الرياضية، الاتجاهات