Abstract
This research is an attempt to tackle subjective and objective factors beyond the spread of Shāf’i school in Arabian and Islamic regions. We emphasize the role of pioneers and their students (scholars) who had contribution in the spread of the mazhab through their teaching and explaning the principles of this school .The three pillars (the pioneers, the scholars and the contributions) are the major factors behind the spread of every islamic school. The continuity and spread of the islamic doctrine is gorevned by consective narrators.
Keywords
Islamic belief
Shafi’i school
Subjective factors
Abstract
هذا البحث هو محاولة لمعالجة العوامل الذاتیة والموضوعیة وراء انتشار مدرسة الشافعیة فی المناطق العربیة والإسلامیة. نؤکد على دور الرواد وطلابهم (العلماء) الذین ساهموا فی انتشار المذهب من خلال تدریسهم وشرح مبادئ هذه المدرسة ، فالرکائز الثلاث (الرواد والعلماء والمساهمات) هی العوامل الرئیسیة وراء انتشار کل مدرسة إسلامیة. إن استمراریة العقیدة الإسلامیة وانتشارها یحکمها الرواة المؤیدون.
Keywords
العقیدة الاسلامیة
العوامل الذاتیة
مدرسة الشافعیة