Abstract
The theory of frustration and atonement is closely tied to the principle of Divine Grace, as the divine system in dealing with creation is fundamentally based on divine mercy in reward, punishment, forgiveness, and repentance. Its purpose is to elevate human beings to the highest ranks of Paradise and Divine Pleasure. Moreover, it is deeply connected to the doctrine of Divine Justice, particularly in ensuring the acceptance of a sinner\'s repentance, the forgiveness of their sins, and the atonement of their misdeeds through repentance—not as an obligation upon God, but as an act of grace or fulfilment of promise. Here, Divine Justice manifests in its most profound form in the context of forgiveness and mercy on the Day of Judgment. This is because eternal residence in Paradise hinges on the acceptance and impact of righteous deeds in the Hereafter, while the permanence of punishment in Hell is reserved for confirmed misdeeds compounded by disbelief in God and His messengers—especially disbelief in the Seal of the Prophets, Muhammad (peace be upon him), and failure to repent.
Al-Sayyuri paid significant attention to this doctrine, which is linked to the concept of Divine Unity. He asserted that the frustration of deeds applies exclusively to disbelievers, not believers. The noble traditions narrated from the infallible members of the Prophet’s household (peace be upon them) emphasize a reduction in reward rather than its nullification or frustration.
Al-Sayyuri paid significant attention to this doctrine, which is linked to the concept of Divine Unity. He asserted that the frustration of deeds applies exclusively to disbelievers, not believers. The noble traditions narrated from the infallible members of the Prophet’s household (peace be upon them) emphasize a reduction in reward rather than its nullification or frustration.
Keywords
Al-Sayyuri
Atonement.
Faith
Holy Quran
Imami Doctrine
Abstract
تَرتَبطُ نَظَريّةُ الإحباطِ والتكفيرِ بقَاعدةِ اللُّطْف الإلهيّ؛ لأنّ النظامَ الإلهيّ في التعامل مع خَلقِه قائمٌ على أساس الرَّحمة الإلهيّة في الثّواب والعِقاب والعَفو والتّوبةِ لإيصَالهم إلى الرُّقِي في أعلى مقامات الجنان والرِّضوان، وَلهَا عِلاقَةٌ وَثيقةٌ بعقيدةِ العَدلِ الإلهيّ من ناحيةٍ أخُرى، وهِي لزومُ قَبُولِ توبةِ المذنب والعفو عنهُ، وتكفير سيئاتهِ بتوبتِهِ، وليس على نَحوِ الوجوبِ على اللهِ تعالى، بل على نَحوِ التّفضل أو الوفاءِ بالوَعد، فهنا يتجلى العدلُ بأروع صُورهِ في مقام العفو والرّحمةِ في يوم المعَاد ؛لأنَّ الخلودَ في الجنَّة يتوقفُ على قبولِ الأعمالِ الصّالحة، وترتَبِ أثرها في الآخرةِ، وثبوت الأعمال السّيئة التّي تستوجبُ الخلودَ في النَّار مع الكُفرِ بالله تعالى ورسُلهِ؛ولاسيّما الكُفر بخَاتمِ الأنبياءِ مُحمّد وعدمِ التّوبة.
وقد اهتمَّ السُّيُوريّ بهذهِ العقيدةِ التي ترتبطُ بالتَّوحيد الإلهيّ، ورأى أنّ إحباطَ الأعمالِ مختصّةٌ بالكافرينَ دُوْنَ المؤمنينَ، وأمَّا الرواياتُ الشّريفة عَنْ أهلِ بيتِ العِصْمَة فتشيرُ إلى تقليلِ الثّوابِ، ولا تشيرُ إلى إسقاطِهِ وإحبَاطِهِ.
وقد اهتمَّ السُّيُوريّ بهذهِ العقيدةِ التي ترتبطُ بالتَّوحيد الإلهيّ، ورأى أنّ إحباطَ الأعمالِ مختصّةٌ بالكافرينَ دُوْنَ المؤمنينَ، وأمَّا الرواياتُ الشّريفة عَنْ أهلِ بيتِ العِصْمَة فتشيرُ إلى تقليلِ الثّوابِ، ولا تشيرُ إلى إسقاطِهِ وإحبَاطِهِ.
Keywords
الكلمات المفتاحية: السيوريّ، القرآن الكريم، الإيمان، الإماميَّة، التكفير.