Abstract
The study aims to study the effect of using the kinetic story strategy in reducing aggressive behavior. The importance of this study comes as it is one of the few studies in this field ,In particular, targeting the age group of the third grade of primary education in the basic education stage a One of the primary schools in Aleppo governorate schools, and follow Researcher The experimental approach in the study to demonstrate the effect of a program of motor stories in reducing aggressive behavior, where a sample of male third grade students was selected to adjust the gender variable ,It is the same level of achievement to adjust the achievement variable And done Apply the aggressive behavior scale to a sample of 30asked, and it was done to choose The most aggressive students on the aggressive behavior scale were 16Student,It is the research sample ,The students were divided into two groups a One of them is experimental and the other is control in each of them 8 students ,A program of kinetic stories was applied to the experimental group only, It consists of eight kinetic stories prepared by the researcher, which were applied to a number of eight sessions over a period of two months, then the aggression scale was applied after the end of the program. The results showed that there are significant differences a Statistical between the pre and post measurement of the experimental group in favor of the post measurement, and existence significant differences a Statistically, between the dimensional measurements of the experimental group and the control group in favor of the experimental group, which indicates the effectiveness of the motor stories program in reducing aggressive behavior.
Abstract
هدفت الدراسة للتَّعرف على أثر استخدام استراتيجية القصَّة الحركيِّة في خفض السلوك العدواني لدى طلاب الصف الثَّالث الابتدائي من مرحلة التَّعليم الأساسي في إحدى المدارس الابتدائية من مدارس محافظة حلب, واتَّبعت الباحثة المنهج التجريبي في الدِّراسة لبيان أثر فاعلية برنامج من القصص الحركيِّة في خفض السُّلوك العدواني حيث تم اختيار عينة من طلاب الصف الثالث الابتدائي من نوع الذُّكور لضبط متغير الجنس, ومن نفس المستوى التحصيلي لضبط متغير التحصيل, وتمَّ تطبيق مقياس السلوك العدواني على عينة من 30 طالباً, وتمَّ اختيار أكثر الطلاب عدوانيِّة على مقياس السلوك العدواني عددهم 16 تلميذاً, وهي عينة البحث, وتمَّ تقسيم الطلاب على مجموعتين إحداهما تجريبيِّة والأخرى ضابطة في كل منها 8 طلاب, وتم تطبيق برنامج من القصص الحركيِّة على المجموعة التجريبيِّة فقط, ويتألف من ثماني قصص حركيِّة من إعداد الباحثة تم تطبيقها على عدد من الجلسات ثماني جلسات على مدى شهرين, ثم تمَّ تطبيق مقياس العدوان بعد انتهاء البرنامج, وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائيِّة بين القياس القبلي والبعدي للمجموعة التجريبيِّة لصالح القياس البعدي, ووجود فروق ذات دلالة إحصائيِّة بين القياسات البعدية للمجموعة التجريبيِّة والضابطة لصالح المجموعة التجريبيِّة مما يدل على فاعلية برنامج القصص الحركيِّة في خفض السلوك العدواني.