Abstract
It has been discovered that the poets of Mosul during the 4th Century were not engaged in the instructions of Islam from the point of view of behaviour.
But I have found an aspect which has not been tackled namely the intertexuality in the poetry of those poets. In fact, they made use of the Holy Quran in spite of the fact that influence has been more cultural than realistic. This intertexuality has been done in a highly artistic one. This element is not more an ornament but it has two functions, the poetic image and the poetic themes.
The poets of Mosul used inversive intertexuality. This is achieved by the fact that the Quoranic verse talks about one subject and the poet uses it in another subject.
It has been discovered that two poets used intertexuality in a very exaggerated one namely AL-Sarray AL-Raffa and AL-Khabbaz AL-Baladi, then followed by Al-Khaidiyan Brothers whereas Abu AL-Farraj AL-Babagha used it less than the others
But I have found an aspect which has not been tackled namely the intertexuality in the poetry of those poets. In fact, they made use of the Holy Quran in spite of the fact that influence has been more cultural than realistic. This intertexuality has been done in a highly artistic one. This element is not more an ornament but it has two functions, the poetic image and the poetic themes.
The poets of Mosul used inversive intertexuality. This is achieved by the fact that the Quoranic verse talks about one subject and the poet uses it in another subject.
It has been discovered that two poets used intertexuality in a very exaggerated one namely AL-Sarray AL-Raffa and AL-Khabbaz AL-Baladi, then followed by Al-Khaidiyan Brothers whereas Abu AL-Farraj AL-Babagha used it less than the others
Abstract
بعد الاستقراء الذي اجريناه على المنتج الشعري لشعراء الموصل لافي القرن الرابع الهجري تبين انهم لم يكونوا ملتزمين تعاليم الاسلام من الوجهة السلوكية.
الا انني وجدت قضية لم يسلط احدٌ الضوء عليها هي تناص شعراء الموصل في افادتهم من كتاب الله العزيز فآثرت ان اتحدثْ عن هذه الناحية ولو ان هذا التأثر كان ثقافياً لا واقعياً. تبين لي ان التناص من كتاب الله في شعرهم كان ببراعة فنية عالية ولم يكن لصيقاً او زخرفاً وانما جاء ضمن التشكيل الفني للقصيدة خدم ناحيتين في شعرهم الصورة الفنية والموضوع الشعري.
لقد اكثر شعراء الموصل مما يسمى بالتناص المعكوس ذلك ان الاية القرآنية في موضوع والشاعر يفيد منها في موضوع مغاير.
تبين ايضاً انَّ السري الرفاء والخباز البلدي قد اكثرا التناص من كتاب الله ثم يأتي بعدهما الاخوان الخالديان واقلّ شعراء الموصل حظاً من التناص هو ابو الفرج الببغاء.
الا انني وجدت قضية لم يسلط احدٌ الضوء عليها هي تناص شعراء الموصل في افادتهم من كتاب الله العزيز فآثرت ان اتحدثْ عن هذه الناحية ولو ان هذا التأثر كان ثقافياً لا واقعياً. تبين لي ان التناص من كتاب الله في شعرهم كان ببراعة فنية عالية ولم يكن لصيقاً او زخرفاً وانما جاء ضمن التشكيل الفني للقصيدة خدم ناحيتين في شعرهم الصورة الفنية والموضوع الشعري.
لقد اكثر شعراء الموصل مما يسمى بالتناص المعكوس ذلك ان الاية القرآنية في موضوع والشاعر يفيد منها في موضوع مغاير.
تبين ايضاً انَّ السري الرفاء والخباز البلدي قد اكثرا التناص من كتاب الله ثم يأتي بعدهما الاخوان الخالديان واقلّ شعراء الموصل حظاً من التناص هو ابو الفرج الببغاء.