Abstract
In this research, I chose a number of texts that I collected from the book (Al-Bahi Fām Taḥlān fi al-Ammah) by Al-Farra’ (207 AH), which is the second book on melody after Al-Kisa’i’s book.
I began the research with an introduction, in which I talked about the importance of collecting lost heritage, then I pointed out the differences of scholars who mentioned Al-Farra’s opinions in naming the book (Al-Bahi), and I identified the sources that Al-Farra relied on in his book (Al-Bahi), and I mentioned a number of its texts, distributed into chapters, and I extracted them from Its meanings, then I concluded the research with some of the results I reached through this study, and appended the research with references to texts, sources, and references.
I began the research with an introduction, in which I talked about the importance of collecting lost heritage, then I pointed out the differences of scholars who mentioned Al-Farra’s opinions in naming the book (Al-Bahi), and I identified the sources that Al-Farra relied on in his book (Al-Bahi), and I mentioned a number of its texts, distributed into chapters, and I extracted them from Its meanings, then I concluded the research with some of the results I reached through this study, and appended the research with references to texts, sources, and references.
Abstract
اخترتُ في هذا البحث عددًا من النصوص التي جمعتها من كتاب (البَهيُّ فيما تَلحَنُ فيهِ العامَّة) للفرّاءِ( 207هـ)، وهو ثاني كتاب في اللَّحن بعد كتاب الكسائي.
بدأت البحث بمقدمة، تحدثت فيها عن أهمية جمع التراث المفقود، ثم أشرت إلى اختلاف العلماء ممن ذكروا آراء الفرّاء في تسمية كتاب ( البهي) وحددت المصادر التي اعتمدها الفرّاء في كتابه ا(لبَهيّ)، وذكرت عددًا من نصوصه، موزعة على أبواب، وخرجتها من مظانها، ثم ختمت البحث ببعض النتائج التي توصلت إليها من خلال هذه الدراسة، وذيّلت البحث بإحالات النصوص والمصادر والمراجع.
بدأت البحث بمقدمة، تحدثت فيها عن أهمية جمع التراث المفقود، ثم أشرت إلى اختلاف العلماء ممن ذكروا آراء الفرّاء في تسمية كتاب ( البهي) وحددت المصادر التي اعتمدها الفرّاء في كتابه ا(لبَهيّ)، وذكرت عددًا من نصوصه، موزعة على أبواب، وخرجتها من مظانها، ثم ختمت البحث ببعض النتائج التي توصلت إليها من خلال هذه الدراسة، وذيّلت البحث بإحالات النصوص والمصادر والمراجع.