Abstract
This research examines the effect of promotional deception used by mobile phone companies on students purchase intention. Unethical practices, including fraud and deception, greatly affect students' intention to purchase. To address this, a study plan was developed using a questionnaire divided into three sections. The first section includes personal data from the sample, including gender, age, and educational background. The second section focused on the dimensions of promotional deception, which included public relations, advertising, personal selling, and direct marketing. The third section focused on the student's purchase intention. The research sample included (70) students from the Administrative Technical College at Dohuk Technical University, where (80) questionnaire forms were distributed and (70) valid questionnaires were retrieved for analysis, representing a strong recovery rate of 93.33%. Data analysis was performed using the SPSS statistical program. The results led to implementable conclusions and recommendations consistent with the objectives of the study. Among them (The study concluded that unethical practices in promotion significantly affect customers’ intention to purchase. Based on the results)
Keywords
deception in advertising
deception in personal selling
deception in public relations
in direct marketing
Abstract
تتناول هذا الدراسة دراسة تأثير الخداع الترويجي الذي تستخدمه شركات الهاتف المحمول على نية الشراء لدى الطلاب. فتؤثر الممارسات غير الأخلاقية، بما في ذلك الاحتيال والخداع، بشكل كبير على نية الزبائن للشراء. ولمعالجة ذلك تم تطوير خطة دراسة باستخدام استبيان مقسم إلى ثلاثة أقسام، القسم الأول يتضمن البيانات الشخصية من العينة، بما في ذلك الجنس والعمر والخلفية التعليمية. أما القسم الثاني فقد ركز على أبعاد الخداع الترويجي، حيث شمل العلاقات العامة، والإعلان، والبيع الشخصي، والتسويق المباشر. أما القسم الثالث فقد ركز على نية الشراء لدى الطلاب. وكانت عينة الدراسة تضم طلاب من الكلية التقنية الإدارية في جامعة دهوك التقنية، حيث وزعت (70) استمارة استبيان تم استرداد (60) استبيانًا صالحًا للتحليل، وهو ما يمثل معدل استرداد قوي قدره (93.33٪). وتم إجراء تحليل البيانات باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS. وأدت النتائج إلى استنتاجات وتوصيات قابلة للتنفيذ بما يتوافق مع أهداف الدراسة.منها (استنتجت الدراسة أن الممارسات غير الأخلاقية في الترويج تؤثر بشكل كبير على نية الطلاب للشراء. وبناءً على النتائج)
Keywords
الخداع في العلاقات العامة، الخداع في الإعلانات، الخداع في البيع الشخصي، الخداع في التسويق المباشر، نية الشراء.