Abstract
An Experimental investigation of the effect of traditional additive on the
performance of spark ignition engine ,by use three traditional types, which were used as
additive (gasoline additive, Gema and T-max )that were added to pure fuel as a volumetric
ratio(1/6, 1/7.1 and1/8) respectively . The tests were done for pure blending fuel at various
speed revolution (600-3000 RPM).
The results showed that the engine performance increase with using traditional additive, the
brake power increases by (23%,18% ,and 12.6%) at using gasoline blending(T-max, Gema
& gasoline additive) respectively as combined with pure fuel, also increasing the brake
thermal efficiency, that maximum ( bth) for (T-max) approximately about (8%) and
minimum for (gasoline additive) about (3.7%).
The study showed that enhancement in the brake specific fuel consumption for (T-max
,Gema, & gasoline additive) by (5%,2%,and 1%) respectively compared for pure fuel. from
the results the traditional additive T-max type given best performance for I.C.E.
performance of spark ignition engine ,by use three traditional types, which were used as
additive (gasoline additive, Gema and T-max )that were added to pure fuel as a volumetric
ratio(1/6, 1/7.1 and1/8) respectively . The tests were done for pure blending fuel at various
speed revolution (600-3000 RPM).
The results showed that the engine performance increase with using traditional additive, the
brake power increases by (23%,18% ,and 12.6%) at using gasoline blending(T-max, Gema
& gasoline additive) respectively as combined with pure fuel, also increasing the brake
thermal efficiency, that maximum ( bth) for (T-max) approximately about (8%) and
minimum for (gasoline additive) about (3.7%).
The study showed that enhancement in the brake specific fuel consumption for (T-max
,Gema, & gasoline additive) by (5%,2%,and 1%) respectively compared for pure fuel. from
the results the traditional additive T-max type given best performance for I.C.E.
Abstract
تم في هذا البحث إجراء دراسة عملية لبيان تأثير المحسنات التجارية على أداء محركات الاحتراق بالشرارة. وذلك باستخدام ثلاثة أنواع من المحسنات وهي(T-max, Gema, Gasoline additive) والتي تم إضافتها إلى الوقود النقي بالنسب الحجمية (16 ,17.1 , 18) على التوالي. أجريت الاختبارات العملية لخلائط الوقود والوقود النقي عند سرع دورانية تراوحت بين(600-3000 RPM). بينت النتائج زيادة في أداء المحرك مع استخدام المحسنات التجارية إذ تزداد القدرة المكبحية للمحرك بالنسب الحجمية (%12.6, %18, %23) مع استخدام خليط بنزين (Gasoline additive, Gema ,T-max) على التوالي بالمقارنة مع الوقود النقي ,ولاحظنا أيضا زيادة في الكفاءة الحرارية المكبحية للمحرك وكانت أعلى زيادة للمحسن (T-max) بنسبة (8%) واقل زيادة للمحسن (Gasoline additive) بنسبة (3.7%). كما بينت الدراسة أن هنالك تحسن في الاستهلاك النوعي المكبحي للوقود المضاف له المحسنات(T-max, Gasoline additive, Gema ) بالنسب (%5, %2,%1) على التوالي بالمقارنة مع الوقود النقي. خلال هذه الدراسة بينت النتائج أن أفضل أداء للمحرك هو باستخدام المحسن (T-max).
Keywords
أداء محرك
الاحتراق بالشرارة
المحسنات التجارية
دراسة
لبيان