Abstract
Abstract
Luqman used in this educational situation the method of preaching, which is a method represented in reminding of the aspects of goodness, and the warning coupled with intimidation from the aspects of evil in a gentle method filled with mercy, with which the preacher feels the preacher's fear for him, and his compassion for him, mercy for him, so the sermon touches the depths of his heart, and settles in his conscience; therefore, this method used by that man described by God as wise - is considered one of the best and wisest methods used in guidance and counseling, ancient and modern; Because if a person - especially a young one - feels the concern and compassion of the one who guides him, he will adhere to his sermons and guidance so that it becomes one of his directions and a habit of his habits. These commandments are sermons that contain all aspects of education, and each sermon contains a principle of the educational principles that children must acquire. If the educator neglects one of them and the boy does not acquire it, the balance of education will be disturbed in the boy, and its effect on him will become apparent, so that this deficiency will be noticed in him. So, O educator, pay attention to these commandments and be extremely careful about them.
Luqman used in this educational situation the method of preaching, which is a method represented in reminding of the aspects of goodness, and the warning coupled with intimidation from the aspects of evil in a gentle method filled with mercy, with which the preacher feels the preacher's fear for him, and his compassion for him, mercy for him, so the sermon touches the depths of his heart, and settles in his conscience; therefore, this method used by that man described by God as wise - is considered one of the best and wisest methods used in guidance and counseling, ancient and modern; Because if a person - especially a young one - feels the concern and compassion of the one who guides him, he will adhere to his sermons and guidance so that it becomes one of his directions and a habit of his habits. These commandments are sermons that contain all aspects of education, and each sermon contains a principle of the educational principles that children must acquire. If the educator neglects one of them and the boy does not acquire it, the balance of education will be disturbed in the boy, and its effect on him will become apparent, so that this deficiency will be noticed in him. So, O educator, pay attention to these commandments and be extremely careful about them.
Abstract
الملخص
قد استعمل لقمان في هذا الموقف التربوي أسلوبَ الوعظ، وهو أسلوب يتمثَّل في التذكير بوجوه الخير، والزجر المُقترِن بالتخويف من وجوهِ الشَّرِّ بأسلوب رقيق تَغمره الرحمة، يَشعُر معه الموعوظ بخوف الواعظ عليه، وإشفاقه عليه، رحمة به، فتلمس الموعظة شغاف قلبه، وتَستقرُّ في وجدانه؛ لذلك يعدُّ هذا الأسلوب الذي استخدمه ذلك الرجل الموصوف مِن قِبَل الله بالحِكمة - من أفضل وأحكم الأساليب التي تستخدم في التوجيه والإرشاد قديمًا وحديثًا؛ لأن الإنسان - وخاصة الصغير - إذا أحسَّ حرص مَن يُرشده عليه، وإشفاقه به، تمسك بمَواعظه وتوجيهاته بحيث تُصبح اتجاهًا مِن اتجاهاته وعادة من عاداته , هذه الوصايا عبارة عن مواعظ جمعْنَ في طياتها جميع مظاهر التربية، كما أن كل موعظة فيها أصل من الأصول التربوية التي يجب أن يَكتسبها الأولاد، وإذا أخل المربي بواحدة منها ولم يَكتسِبها الصبي اختلَّ ميزان التربية عند الصبي، وبان تأثيرها عليه، بحيث يُلاحَظ عليه هذا النقص، فانتبه أيها المربي إلى هذه الوصايا، واحرص عليها أشدَّ الحرص.
قد استعمل لقمان في هذا الموقف التربوي أسلوبَ الوعظ، وهو أسلوب يتمثَّل في التذكير بوجوه الخير، والزجر المُقترِن بالتخويف من وجوهِ الشَّرِّ بأسلوب رقيق تَغمره الرحمة، يَشعُر معه الموعوظ بخوف الواعظ عليه، وإشفاقه عليه، رحمة به، فتلمس الموعظة شغاف قلبه، وتَستقرُّ في وجدانه؛ لذلك يعدُّ هذا الأسلوب الذي استخدمه ذلك الرجل الموصوف مِن قِبَل الله بالحِكمة - من أفضل وأحكم الأساليب التي تستخدم في التوجيه والإرشاد قديمًا وحديثًا؛ لأن الإنسان - وخاصة الصغير - إذا أحسَّ حرص مَن يُرشده عليه، وإشفاقه به، تمسك بمَواعظه وتوجيهاته بحيث تُصبح اتجاهًا مِن اتجاهاته وعادة من عاداته , هذه الوصايا عبارة عن مواعظ جمعْنَ في طياتها جميع مظاهر التربية، كما أن كل موعظة فيها أصل من الأصول التربوية التي يجب أن يَكتسبها الأولاد، وإذا أخل المربي بواحدة منها ولم يَكتسِبها الصبي اختلَّ ميزان التربية عند الصبي، وبان تأثيرها عليه، بحيث يُلاحَظ عليه هذا النقص، فانتبه أيها المربي إلى هذه الوصايا، واحرص عليها أشدَّ الحرص.