Abstract
The research aimed to identify the extent to which the current training courses contribute to the knowledge and skill development of teachers according to modern educational curricula from their point of view. The research community consisted of all teachers in the Holy Karbala Education Directorate who attended training courses. A random sample of 120 teachers was taken from them for research. The tool consisted of a questionnaire from two domains (knowledge, skill) for each domain 10 items in front of it five alternatives (agree - often - sometimes - rarely - do not agree) whose validity, stability and applicability to the research sample were verified. The nature of the need to work constantly) and (the paragraphs of the training courses program were designed in a way that meets the cognitive aspects and enhances skills) and (the training program contributed to the development of the spirit of creativity and innovation among the participants) got the highest percentages, and in light of the results, the researcher put the conclusions, recommendations and suggestions.
Keywords
cognitive and skill development
Curricula
educational
training courses
Abstract
هدف البحث الى التعرف على مدى اسهام الدورات التدريبية الحالية في التطور المعرفي والمهاري للمعلمين وفق المناهج التربوية الحديثة من وجهة نظرهم ، وتكون مجتمع البحث من جميع المعلمين في كمديرية تربية كربلاء المقدسة الذين حضروا دورات تدريبية ، اخذت منهم عينة عشوائية للبحث مكونة من 120 معلما ، تكونت الاداة من استبيان من مجالين ( معرفي ، مهاري ) لكل مجال 10 فقرات امامها خمسة بدائل ( اتفق – غالبا – احيانا – نادرا – لا اتفق) تم التحقق من صدقها وثباتها وتطيقها على عينة البحث ، اثبتت نتائج البحث ان الفقرات (تطوير البرنامج التدريبي يتناغم مع طبيعة الحاجة في العمل باستمرار) و (فقرات برنامج دورات التدريب صممت بطريقة تلبي الجوانب المعرفية وتعزز المهارات) و (ان البرنامج التدريبي اسهم في تنمية روح الابداع والابتكار لدى المشاركين) حازت على اعلى النسب ، وفي ضوء النتائج وضع الباحث الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات .
Keywords
الدورات التدريبية ، التطور المعرفي والمهاري ، المناهج ، التربوية