Abstract
Maladaptive cognitive schema are a collection of memories, emotion perception and physical sensation that related to person himself and his relationship with others. The main aims of thisresearch is to identify the leve of these intrastraction in university students according the two variable gender and specialty study ,where formed a scale to detect the Maladaptive cognitive schema consist of (63) paragraph, and applied on (400) sample (male, female) Babylon university student, where found that the existence of Maladaptive cognitive schema in them, and there is no differences between them due to variable (sex and specialty study), and this mean that the pedagogic methods of parenting and relationships between family members influence the determination of the behavior pattern from which its issued.
Keywords
Cognitive structures
pattern of behavior
study specialization
Abstract
يقصد بالبنى المعرفية اللاتكيفية مجموعة من الذكريات والانفعالات والإدراكات والأحاسيس الجسدية تتعلق بالشخص نفسه وعلاقته مع الآخرين, وهدف البحث الحالي التعرف إلى مستوى هذه البنى لدى طلبة الجامعة على وفق متغيري الجنس والتخصص الدراسي, لذا تمَ بناء مقياس للكشف عن البنى المعرفية اللاتكيفية مكون من (63) فقرة, وطبق على عينة بلغت (400) طالب وطالبة من جامعة بابل, حيث تبين وجود بنى معرفية لا تكيفية لديهم, وأنه لا توجد فروق بينهم تبعاً لمتغيري الجنس والتخصص الدراسي. وهذا معناه أن الأساليب التربوية للوالدين والعلاقات بين أفراد الأسرة تؤثر في تحديد نمط السلوك الذي يصدر منه.
Keywords
البنى المعرفية، التخصص الدراسي، نمط السلوك