Abstract
The research aims to prepare measures of moral motivation and motivation for skill performance in volleyball among female students, identify the nature of moral motivation and motivation for skill performance in volleyball for female students, and to identify the nature of the relationship between moral motivation and motivation for skillful performance in volleyball among female students. Due to its relevance to the nature of the research problem, the main research sample was the fourth year students in the College of Physical Education and Sports Sciences - Babylon University for the academic year(2020-2021),totaling (20) female students, were randomly selected out of (27) female students. The researchers used the measurement tools, which are questionnaire, test, measurement and observation, as well as sources and references. The researchers conducted the pilot study for the two scales on an exploratory sample from outside the research sample. The main study consisted of (7) students. The most important results of the research indicated that the two measures of moral motivation and skill performance motivation in volleyball were prepared for female students, in addition to the existence of a positive moral correlation between moral motivation and skill performance motivation in volleyball. Motivation of skilful performance prepared to identify the nature of these two variables among students on a periodic
Keywords
moral stimulation
motivation
skill performance
volleyball
Abstract
هدف البحث إلى إعداد مقياسي التحفيز المعنوي ودافعية الأداء المهاري بالكرة الطائرة للطالبات، فضلاً عن التعرف على طبيعة التحفيز المعنوي ودافعية الأداء المهاري بالكرة الطائرة للطالبات، والتعرف على طبيعة العلاقة بين التحفيز المعنوي ودافعية الأداء المهاري بالكرة الطائرة للطالبات، وتم استعمال المنهج الوصفي بأسلوب العلاقات الارتباطية وذلك لملائمته طبيعة مشكلة البحث، وتمثلت عينة البحث الرئيسة بطالبات السنة الرابعة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة-جامعة بابل للعام الدراسي
(2021-2020) ، البالغ عددهن(20) طالبة ، تم اختيارهن عشوائياً من أصل(27) طالبة، واستعمل الباحثون أدوات القياس وهي الاستبانة والاختبار والقياس والملاحظة، فضلاً عن المصادر والمراجع، وأجرى الباحثون تجربة استطلاعية للمقياسين على عينة استطلاعية من خارج عينة البحث الرئيسة وبعدد(7) طالبات، وقد أشارت أهم نتائج البحث إلى التوصل الى إعداد مقياسي التحفيز المعنوي ودافعية الأداء المهاري بالكرة الطائرة للطالبات، فضلاً عن وجود علاقة ارتباط معنوية ايجابية بين معنوي التحفيز المعنوي ودافعية الأداء المهاري بالكرة الطائرة،ومن أهم التوصيات اعتماد مقياسي التحفيز المعنوي دافعية الأداء المهاري المُعد للتعرف على طبيعة هاذين المتغيرين لدى الطالبات وبشكل دوري ومستمر، فضلاً عن تفعيل الحوافز في الوحدات التعليمية واعطائها قيمتها مثل: التحفيز المعنوي خلال الأداء المهاري.
(2021-2020) ، البالغ عددهن(20) طالبة ، تم اختيارهن عشوائياً من أصل(27) طالبة، واستعمل الباحثون أدوات القياس وهي الاستبانة والاختبار والقياس والملاحظة، فضلاً عن المصادر والمراجع، وأجرى الباحثون تجربة استطلاعية للمقياسين على عينة استطلاعية من خارج عينة البحث الرئيسة وبعدد(7) طالبات، وقد أشارت أهم نتائج البحث إلى التوصل الى إعداد مقياسي التحفيز المعنوي ودافعية الأداء المهاري بالكرة الطائرة للطالبات، فضلاً عن وجود علاقة ارتباط معنوية ايجابية بين معنوي التحفيز المعنوي ودافعية الأداء المهاري بالكرة الطائرة،ومن أهم التوصيات اعتماد مقياسي التحفيز المعنوي دافعية الأداء المهاري المُعد للتعرف على طبيعة هاذين المتغيرين لدى الطالبات وبشكل دوري ومستمر، فضلاً عن تفعيل الحوافز في الوحدات التعليمية واعطائها قيمتها مثل: التحفيز المعنوي خلال الأداء المهاري.
Keywords
: التحفيز المعنوي ، الدافعية ، الأداء المهاري ، الكرة الطائرة