Abstract
This research aims to shed light on the contradictions in the pre-Islamic era, according to the communication theory of (Charles Egerton Osgood) and (Williper Schramm). This is because it is an advanced theory from other theories. As it dealt with the sender and the recipient as the basis for the communication process, while most theories focused on the sender and proceeded in a linear manner, while the Osgood and Schramm communication model is a circular (circular) model. Communication is usually described through a number of main dimensions, including: the message and the source of the message - or the emitter or sender - or the encoder (form) and the channel, and the destination or recipient or target or decoder (destination), and the future. However, (Osgood and Schramm) pointed out that the impact of the message - whatever its type, whether desirable or otherwise - must be taken care of in its goal. Hence, in their theory of communication, both of them paid attention to the active parties in the communication process, so they focused on actions that confer knowledge and experiences, provide advice and orders, and direct questions. Communication carries a social dimension, and is based on the interaction between the sender and the recipient, as at least two interacting agents share a common set of signs and semiotic rules. The interaction between these two factors may take multiple forms in one of the different communication styles. The format depends on the group's communication capabilities. Both the content and form of communications create the messages that are sent toward the destination. It is possible for the target to be the person himself, another person, or another entity, and communication can be viewed as processes of transferring information and social interaction. Contradictions in the pre-Islamic era represented an important aspect of the communication process. It takes the form of a dialogue between the sender and the recipient. The sender intends to produce a text that provokes the recipient, and then the recipient produces a text that is parallel to the sender’s text and carries an interactive character and may also be argumentative. Therefore, our choice of contradictions in the pre-Islamic era was an example of this theory, which examines the interactive aspect between the sender and the recipient and then sheds light on the social aspect.
Keywords
Communicative theory
poetry
linguistics
la
Abstract
يهدف هذا البحث الى تسليط الضوء على النقائض في العصر الجاهلي على وفق النظرية التواصلية لـ(تشارلز إي. أوسجود)، و(وليبر شرام)؛ ذلك أنّها نظرية متطورة عن باقي النظريات؛ إذ إنّها تناولت المرسل والمتلقي بوصفهما أساساً لعملية التواصل في حين أنّ معظم النظريات كانت تركز على المرسل وتسير بشكل خطي أمّا نموذج أوسجود وشرام التواصلي فهو نموذج حلقي (دائري)؛ ركز على وجوب العناية بتأثير الرسالة ـ مهما كان نوعها سواء أكانت مرغوبا فيها أم غير ذلك ـ في هدفها؛ ومن هنا اعتنى كلّ منهما في نظريتهما للاتصال بالأطراف الفاعلة في عملية التواصل فركزا على الأفعال المخوّلة للمعرفة والخبرات والمقدّمة للمشورة والأوامر والموجّهة للأسئلة. فالتواصل يحمل بعداً اجتماعيًا، ويقوم على التفاعل بين المرسل والمتلقي؛ إذ يتشارك عاملان متفاعلان على الأقل في مجموعة مشتركة من العلامات والقواعد السيمائية. وقد يتخذ التفاعل بين هذين العاملين أشكالاً متعدّدة في واحدة من أساليب الاتصال المختلفة. ويعتمد الشكل على قدرات المجموعة على التواصل. فيصنع كلّ من محتوى الاتصالات وشكله الرسائل التي تُرسل نحو الوجهة. ومن الممكن أن يكون الهدف هو الشخص نفسه أو شخص آخر أو كيان آخر ويمكن النظر الى التواصل على أنّه عمليات نقل معلومات وتفاعل اجتماعي، ومثلت النقائض في العصر الجاهلي جانباً مهماً من عملية التواصل؛ إذ اتخذت شكلاً حوارياً بين المرسل والمتلقي، فيعمد المرسل الى إنتاج نص يستفز فيه المتلقي، ومن ثم يقوم المتلقي بإنتاج نص مواز لنص المرسل ويحمل طابعاً تفاعلياً وقد يكون حجاجياً أيضاً؛ لذا كان اختيارنا للنقائض في العصر الجاهلي عينة لهذه النظرية التي تبحث الجانب التفاعلي بين المرسل والمتلقي ومن ثم تسلط الضوء على الجانب الاجتماعي ودوره في تأويل النص الشعري من خلال عميلة التواصل بين الشاعرين في النقائض.
Keywords
النظرية التواصلية، الشعر، اللسانيات، اللغة