Abstract
All the Qura\'anic recitations are in the same class of elevation. They are found depending on oral and aural foundation to perform their purpose that they are made to. They are of two types: There is what is called the successive recitation that all Umah (Muslim people) approved in their documents; they are seven or ten recitations. The other type is called the irregular (Al\'shath) which is about twenty or more recitations, and all of them are fixed as they are taken from the prophet Muhammad (peace be upon him). Besides, all of them are independent in their ideological perfection as their Qura\'anic meanings can not be revealed in Qura\'anic Verses without gathering the assured types of recitations of the prophet (peace be upon him).
Hence, the different cited Qura\'anic recitations narrated by AL-Sameen AL-Halabi in AL-Dor AL-Masoon have different meanings and significant images that include a proof of Arabic grammatical aspects in the same context, so that every recitation performs a meaning that the other does not. The two recitations or more will stand for the multiple Ayahs (Verses) and the different recitations will perform ideological and eloquent perfection of the intended meanings
Hence, the different cited Qura\'anic recitations narrated by AL-Sameen AL-Halabi in AL-Dor AL-Masoon have different meanings and significant images that include a proof of Arabic grammatical aspects in the same context, so that every recitation performs a meaning that the other does not. The two recitations or more will stand for the multiple Ayahs (Verses) and the different recitations will perform ideological and eloquent perfection of the intended meanings
Abstract
إنَّ لقراءات القرآنية المتواترة كلّها في مرتبةٍ واحدةٍ من الرفعةِ، وإنّما نشأت تعتمدُ السماع والمشافهة أساساً لها في تأديةِ غرضها الذي قامتْ من أجلِهِ، وهي نوعان:
منها ما هو متواترٌ، أجمعت الأُمةُ على توثيقةِ، وعددها سبع أو عشر، ومنها ما هو شاذ، وتصل إلى أكثر من عشرين قراءة، إذ كلها ثابتة ومُتلقاة عن النبيّ (صلّى الله عليه وسلم)، إذ كلّ وجهٍ من أوجهِ القراءةِ هو بمثابةِ آية مستقلة في تكاملها الفكري، ولا تظهر حقيقة المعاني القرآنية في الآيات الكريمات بكمالها إلّا بالجمعِ بين أوجه القراءات الثابتة عن النبيّ (صلّى الله عليهِ وسلّم).
فاختلاف القراءات القرآنية الواردة عند السمين الحلبي في \"الدّر المصون\"، ذات المعاني أو الصور البيانية المختلفة قد تضمنت إثبات وجوه نحوية عربية مُتكافئة في النص الواحد، تؤدي كلّ قراءة معنى لا تؤديه القراءة الأُخرى، فتقوم القراءتان أو الأكثر مقام تعدد الآيات، وتؤدي القراءات المختلفة تكاملاً بيانياً وفكرياً في المعاني المقصودة جميعاً.
منها ما هو متواترٌ، أجمعت الأُمةُ على توثيقةِ، وعددها سبع أو عشر، ومنها ما هو شاذ، وتصل إلى أكثر من عشرين قراءة، إذ كلها ثابتة ومُتلقاة عن النبيّ (صلّى الله عليه وسلم)، إذ كلّ وجهٍ من أوجهِ القراءةِ هو بمثابةِ آية مستقلة في تكاملها الفكري، ولا تظهر حقيقة المعاني القرآنية في الآيات الكريمات بكمالها إلّا بالجمعِ بين أوجه القراءات الثابتة عن النبيّ (صلّى الله عليهِ وسلّم).
فاختلاف القراءات القرآنية الواردة عند السمين الحلبي في \"الدّر المصون\"، ذات المعاني أو الصور البيانية المختلفة قد تضمنت إثبات وجوه نحوية عربية مُتكافئة في النص الواحد، تؤدي كلّ قراءة معنى لا تؤديه القراءة الأُخرى، فتقوم القراءتان أو الأكثر مقام تعدد الآيات، وتؤدي القراءات المختلفة تكاملاً بيانياً وفكرياً في المعاني المقصودة جميعاً.