Abstract
The principle in carrying rulings on their subjects is the specificity of each ruling for its subject and does not transgress to others, but because it is not possible for each subject of life to have a ruling that is specific to it; It suffocated it first, and to create new topics secondly, so the jurists sought to abolish that specificity based in the mind and strip it of it, through several attempts, including refining the premise and extracting the angel and the reason upon which the legal ruling depends or the occasions linking the ruling and the subject, or taking the burden between them on idealism and others or By religious devotion imposed by the text, to transgress the provisions to other than their subjects, broad and narrow, in accordance with what helps to achieve reassurance of the authority of this transgression in the sacred law, and to show evidence of that; By stripping the ruling contained in the language of the guide from all its peculiarities, And extracting a major general rule that makes what is contained in it one of its applications, so it applies to him and others
Keywords
abolition of privacy
conception of idealism
occasions of judgment and subject matter
revision of premises
transgression in judgments.
Abstract
الأصل في حمل الاحكام على موضوعاتها هي خصوصية كل حكم لموضوعه ولا يتعدى الى غيره، لكن لعدم امكان أن يتوفر لكل موضوع من موضوعات الحياة حكم يخصه؛ لسعتها اولاً، ولاستحداث موضوعات جديدة ثانياً، فسعى الفقهاء الى إلغاء تلك الخصوصية المرتكزة في الذهن وتجريده منها، من خلال محاولات عدة منها تنقيح المناط واستخراج الملاك والعلة التي يتوقف عليها الحكم الشرعي او المناسبات الرابطة بين الحكم والموضوع، او اخذ الحمل بينهما على المثالية وغيرها او بالتعبد الشرعي الذي يفرضه النص، لتعدية الاحكام الى غير موضوعاتها، سعة وضيقاً، وفق ما يساعد على احراز الاطمئنان بحجيّة هذا التعدّي في الشرع المقدس، وإبراز الدليل على ذلك؛ بتجريد الحكم الوارد في لسان الدليل عن جميع خصوصياته، واستخراج قاعدة كبرى كليّة تجعل الوارد فيه من تطبيقاتها فتنطبق عليه وعلى غيره.
Keywords
الغاء الخصوصية، تنقيح المناط، الحمل على المثالية، مناسبات الحكم والموضوع، التعدية في الاحكام.