Abstract
Industry is decorative elements of Islamic, one of the crafts mission in the countries of the Islamic world and the Western world, especially Mathakgah in the embodiment of reality cognitive meaning of Islamic thought and its applications, since it depends primarily on a literal hand and then craft the machine, and create appropriate designs in many of the arts, including architecture and composition of technical , as in turn depends on the skill of the designer, in the selection of decorative elements in a sound and thoughtful study of scientific and logical to achieve sobriety and to influence the aesthetic and functional effect in the recipient because it is the first Taster.
We have adopted the decoration since the beginning of growing up on the structural elements, a variety of ways were her hallmark in the countries of the Maghreb and Mashreq, too, from here came the attempts by designers, academics, specializations in the field of design to achieve the style of their own unique and carries identity and privacy of the history of the region and the environment, with associated reference, cultural and intellectual and civilization, to be a milestone in the decoration model.
Also comes the importance of research in the Declaration of the relationship between the aesthetic thought of (Ghazali) as a model philosophical Islamic, and try to apply some of the ideas of philosophy on what is happening in art and it (arabesque), which means the design on the brick architecture, by shining a light on the mechanism of recruitment of Islamic thought in production of decorations, to reflect the cultural aspect of Islam and the Orient and artists through the selection of decoration and other technical elements.
The research in the two sections are distributed the first with double academic and procedural, turned first to the definition of thinking philosopher, and the second in the formulation of the model of the decoration as part technical study illustrative of the principles of design, with an indication of the importance of the foundations, in the organization of elements in a manner technically, and finally the statement of findings and proposals and then a list of sources. And God the Source of strength
We have adopted the decoration since the beginning of growing up on the structural elements, a variety of ways were her hallmark in the countries of the Maghreb and Mashreq, too, from here came the attempts by designers, academics, specializations in the field of design to achieve the style of their own unique and carries identity and privacy of the history of the region and the environment, with associated reference, cultural and intellectual and civilization, to be a milestone in the decoration model.
Also comes the importance of research in the Declaration of the relationship between the aesthetic thought of (Ghazali) as a model philosophical Islamic, and try to apply some of the ideas of philosophy on what is happening in art and it (arabesque), which means the design on the brick architecture, by shining a light on the mechanism of recruitment of Islamic thought in production of decorations, to reflect the cultural aspect of Islam and the Orient and artists through the selection of decoration and other technical elements.
The research in the two sections are distributed the first with double academic and procedural, turned first to the definition of thinking philosopher, and the second in the formulation of the model of the decoration as part technical study illustrative of the principles of design, with an indication of the importance of the foundations, in the organization of elements in a manner technically, and finally the statement of findings and proposals and then a list of sources. And God the Source of strength
Abstract
تعد صناعة العناصر الزخرفية الإسلامية ,إحدى الصناعات الحرفية المهمة في بلدان العالم الاسلامي والعالم الغربي ,لاسيما ماتحققه في تجسيد الواقع الإدراكي لمعنى الفكر الاسلامي وتطبيقاته,إذ تعتمد بالدرجة الاولى على حرفية اليد ثم حرفية الماكنة ,وتهيئة التصاميم المناسبة في العديد من الفنون ومنها العمارة والتشكيل الفني,إذ يعتمد بدوره على مهارة المصمم, في انتقاء عناصره الزخرفية بشكل سليم ومدروس دراسة علمية ومنطقية لتحقق الرصانة والتأثير الجمالي والوظيفي المؤثر في المتلقي لأنه المتذوق الأول.
لقد إعتمدت الزخرفة منذ بداية النشأة على بنائية عناصرها ,بأساليب متنوعة كانت لها السمة المميزة في دول المغرب العربي والمشرق أيضا, من هنا جاءت محاولات المصممين والأكاديميين التخصصين في مجال التصميم لتحقيق طراز خاص بهم ومتميز يحمل الهوية والخصوصية لتأريخ المنطقة والبيئة, إذ يرتبط بالمرجعيات الثقافية والفكرية والحضارية ,لتكون علامة فارقة في إنموذج الزخرفة.
كما تأتي أهمية البحث في إعلان العلاقة بين الفكر الجمالي لدى (الغزالي) كإنموذج فلسفي اسلامي , ومحاولة تطبيق بعض من أفكار الفلسفة على ماهو حاصل في الفن ومنه(الأرابسك)الذي يعنى بتصاميم على الآجر المعماري ,من خلال تسليط الضوء على آلية توظيف الفكر الإسلامي في إنتاج الزخارف,ليعكس الجانب الحضاري والمشرق للإسلام وفنانيه عبر انتقاء الزخرفة والعناصر الفنية الاخرى.
يقع البحث في مبحثين توزع الاول بمحورين أكاديمي وإجرائي ,إتجه الأول الى التعريف بفكر الفيلسوف ,والثاني في رسم إنموذج الزخرفة وفق جانبها الفني بدراسة توضيحية لأسس التصميم ,مع بيان أهمية الأسس ,في تنظيم العناصر بإسلوب تقني ,وأخيرا ً بيان النتائج والمقترحات ثم قائمة بالمصادر. والله ولي التوفيق
لقد إعتمدت الزخرفة منذ بداية النشأة على بنائية عناصرها ,بأساليب متنوعة كانت لها السمة المميزة في دول المغرب العربي والمشرق أيضا, من هنا جاءت محاولات المصممين والأكاديميين التخصصين في مجال التصميم لتحقيق طراز خاص بهم ومتميز يحمل الهوية والخصوصية لتأريخ المنطقة والبيئة, إذ يرتبط بالمرجعيات الثقافية والفكرية والحضارية ,لتكون علامة فارقة في إنموذج الزخرفة.
كما تأتي أهمية البحث في إعلان العلاقة بين الفكر الجمالي لدى (الغزالي) كإنموذج فلسفي اسلامي , ومحاولة تطبيق بعض من أفكار الفلسفة على ماهو حاصل في الفن ومنه(الأرابسك)الذي يعنى بتصاميم على الآجر المعماري ,من خلال تسليط الضوء على آلية توظيف الفكر الإسلامي في إنتاج الزخارف,ليعكس الجانب الحضاري والمشرق للإسلام وفنانيه عبر انتقاء الزخرفة والعناصر الفنية الاخرى.
يقع البحث في مبحثين توزع الاول بمحورين أكاديمي وإجرائي ,إتجه الأول الى التعريف بفكر الفيلسوف ,والثاني في رسم إنموذج الزخرفة وفق جانبها الفني بدراسة توضيحية لأسس التصميم ,مع بيان أهمية الأسس ,في تنظيم العناصر بإسلوب تقني ,وأخيرا ً بيان النتائج والمقترحات ثم قائمة بالمصادر. والله ولي التوفيق