Abstract
The current research aims to identify the effect of the Center of the Universe and Spotlight strategies on the achievement of history among fourth-grade literary students and the development of their critical thinking.
To achieve the research objectives, the researcher adopted the experimental method. The study sample consisted of (103) students distributed into three groups, with (35) students in the first experimental group. The history subject was studied using the center of the universe strategy. (34) Students in the second experimental group studied the history subject using the spotlight strategy and (34) students were in the control group that studied the same subject in the traditional way. The researcher conducted equality between the research groups in the variables (previous knowledge, intelligence test, chronological age, critical thinking test), and the researcher prepared a post-achievement test consisting of (40) items. It was of the type of multiple choice and essay paragraphs, and its validity, reliability, and psychometric properties were confirmed. The critical thinking scale prepared by (Al-Makadami: 2012) was adopted, and the researcher used the statistical program (SPSS) to analyze the data statistically. The study found that the students of the two experimental groups outperformed the students of the control group in the achievement test and the critical thinking test.
To achieve the research objectives, the researcher adopted the experimental method. The study sample consisted of (103) students distributed into three groups, with (35) students in the first experimental group. The history subject was studied using the center of the universe strategy. (34) Students in the second experimental group studied the history subject using the spotlight strategy and (34) students were in the control group that studied the same subject in the traditional way. The researcher conducted equality between the research groups in the variables (previous knowledge, intelligence test, chronological age, critical thinking test), and the researcher prepared a post-achievement test consisting of (40) items. It was of the type of multiple choice and essay paragraphs, and its validity, reliability, and psychometric properties were confirmed. The critical thinking scale prepared by (Al-Makadami: 2012) was adopted, and the researcher used the statistical program (SPSS) to analyze the data statistically. The study found that the students of the two experimental groups outperformed the students of the control group in the achievement test and the critical thinking test.
Keywords
Center of the universe
critical thinking.
Development
spot of light
Subject of History
Abstract
يهدف البحث الحالي إلى معرفة أثر استراتيجيتي مركز الكون وبقعة الضوء في تحصيل مادة التاريخ لدى طلاب الصف الرابع الادبي وتنمية التفكير الناقد لديهم.
ولتحقيق أهداف البحث أعتمد الباحث المنهج التجريبي، إذ تكونت عينة الدراسة من (103) طالباً وزعت على ثلاث مجموعات بواقع (35) طالباً في المجموعة التجريبية الأولى، التي درست مادة التاريخ باستعمال استراتيجية مركز الكون ، (34) طالبا في المجموعة التجريبية الثانية التي درست مادة التاريخ باستعمال استراتيجية بقعة الضوء، و(34) طالبًا في المجموعة الضابطة التي درست المادة نفسها بالطريقة التقليدية.
أجرى الباحث تكافؤ بين مجموعات البحث في المتغيرات (المعرفة السابقة, اختبار الذكاء, العمر الزمني, اختبار التفكير الناقد)، واعد الباحث اختبارًا تحصيليًا بعديًا مكوّنًا من (40) فقرة من نوع الاختيار من متعدد وفقرات مقالية وتأكد من صدقه وثباته وخصائصه السيكو مترية ، واعتمد مقياس التفكير الناقد الذي أعدته (المكدمي :2012), واستعمل الباحث بالبرنامج الإحصائية(SPSS ) لتحليل البيانات إحصائيًا .
وقد توصلت الدراسة إلى تفوق طلاب المجموعتين التجريبيتين على طلاب المجموعة الضابطة في اختبار التحصيل واختبار التفكير الناقد.
ولتحقيق أهداف البحث أعتمد الباحث المنهج التجريبي، إذ تكونت عينة الدراسة من (103) طالباً وزعت على ثلاث مجموعات بواقع (35) طالباً في المجموعة التجريبية الأولى، التي درست مادة التاريخ باستعمال استراتيجية مركز الكون ، (34) طالبا في المجموعة التجريبية الثانية التي درست مادة التاريخ باستعمال استراتيجية بقعة الضوء، و(34) طالبًا في المجموعة الضابطة التي درست المادة نفسها بالطريقة التقليدية.
أجرى الباحث تكافؤ بين مجموعات البحث في المتغيرات (المعرفة السابقة, اختبار الذكاء, العمر الزمني, اختبار التفكير الناقد)، واعد الباحث اختبارًا تحصيليًا بعديًا مكوّنًا من (40) فقرة من نوع الاختيار من متعدد وفقرات مقالية وتأكد من صدقه وثباته وخصائصه السيكو مترية ، واعتمد مقياس التفكير الناقد الذي أعدته (المكدمي :2012), واستعمل الباحث بالبرنامج الإحصائية(SPSS ) لتحليل البيانات إحصائيًا .
وقد توصلت الدراسة إلى تفوق طلاب المجموعتين التجريبيتين على طلاب المجموعة الضابطة في اختبار التحصيل واختبار التفكير الناقد.
Keywords
مركز الكون ، بقعة الضوء ، ماد التاريخ ، التمية، التفكير الناقد