Abstract
The current research aims to identify "the impact of a proposed curriculum for teaching the general Arabic language subject according to the standards of academic accreditation in the achievement of female students in the Colleges of Education for Girls." To achieve the goal of the research, the researchers adopted the experimental research approach and chose an experimental design with two groups and a post-test. Statistically significant at the level of significance (0.05) between the average scores of the students of the experimental group who study the subject of General Arabic language in the proposed curriculum and the average scores of the students of the control group who study the same subject (in the usual way) in the achievement test of the subject of General Arabic. The research community consisted of Students of non-specialty departments of colleges of education for girls for the academic year (2021-2022), and the researcher randomly chose the Department of Qur’an Sciences to apply the research experiment. The experimental group and the number of its students (32) students whose students will be studied according to (the proposed curriculum), and Division (A) represented the control group and the number of its students (31) students who will study She requested it according to the (usual method), the researcher rewarded the research groups in the variables (intelligence test, language ability test, test scores for the previous academic year (2020-2021)), and the two researchers prepared a test to measure the achievement of the students of the two research groups, which consisted of (50) A multiple-choice test item that verified its validity and reliability. The experiment lasted a full academic year. The researcher used the appropriate statistical methods for the following research procedures (t-test, Chi-square, Pearson's correlation coefficient, difficulty coefficient, discriminatory power coefficient, and the effectiveness of wrong alternatives). The results resulted in the superiority of the experimental group over the control group in the post achievement test. The current research came out with a number of conclusions, including that the use of the proposed approach contributes to increasing the students’ activity, effectiveness, and inclination towards General Arabic. The two researchers also recommended a number of recommendations, including the adoption of the proposed approach in teaching the subject. General Arabic for departments other than specialization in the College of Education for Girls. The two researchers proposed a number of proposals, including conducting a study similar to the current study on other variables.
Abstract
يرمي البحث الحالي الى تعرف " أثر منهج مقترح لتدريس مادة اللغة العربية العامة على وفق معايير الاعتماد الاكاديمي في تحصيل طالبات كليات التربية للبنات " ولتحقيق هدف البحث اعتمد الباحثان منهج البحث التجريبي واختار تصميما تجريبيأ ذي المجموعتين والاختبار البعدي وصاغ الباحثان الفرضية الصفرية الاتية " لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي يدرسن مادة اللغة العربية العامة بالمنهج المقترح ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي يدرسن المادة نفسها (بالطريقة الاعتيادية) في الاختبار التحصيلي لمادة العربية العامة " ، وتكون مجتمع البحث من طالبات اقسام غير الاختصاص لكليات التربية للبنات للعام الدراسي (2021-2022) ، واختارت الباحثة عشوائياً قسم علوم القرآن لتطبيق تجربة البحث واختارت الباحثة قاعتي (ج، أ) بطريقة السحب العشوائي البسيط** ، لتكون مجموعتي البحث ، فاختارت الباحثة شعبة (ج) لتمثل المجموعة التجريبية وعدد طلبتها (32) طالبة التي ستدرس طلبتها على وفق(المنهج المقترح) ، ومثلت الشعبة (أ) المجموعة الضابطة وعدد طلبتها (31) طالبة التي ستدرس طلبتها على وفق (الطريقة الاعتيادية) ، كافأت الباحثة بين مجموعات البحث في المتغيرات (اختبار الذكاءء ، واختبار القدرة اللغوية ، ودرجات اختبار العام السابق العام الدراسي (2020-2021 )) ، وقد أعدَّ الباحثان اختبار لقياس تحصيل طالبات مجموعتي البحث تكون من (50) فقرة اختبارية من نوع الاختيار من متعدد تحققا من صدقه وثباته ، استمرت التَجربة عاماً دراسياً كاملاً ، وأستعملت الباحثة الوسائل الإحصائية الملائمة لإجراءات بحثه الاتية ( الاختبار التائي ، ومربع كاي ، ومعامل ارتباط بيرسون، ومعامل الصعوبة ، ومعامل القوة التمييزية ، فعالية البدائل الخاطئة) ، وقد أسفرتْ النتائج تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في الاختبار التحصيلي البعدي وقد خرج البحث بعدد من الاستنتاجات منها أن استعمال المنهج المقترح يسهم في زيادة نشاط الطالبات وفاعليتهن وميلهن نحو مادة العربية العامة ، كما اوصى الباحثان بعدد من التوصيات منها اعتماد المنهج المقترح في تدريس مادة العربية العامة لأقسام غير الاختصاص في كلية التربية للبنات, واقترح الباحثان عدد من المقترحات منها إجراء دراسة مماثلة للدراسة الحالية على متغيرات اخر .