Abstract
The main aim of this study is to learn about the effect of the using the six-dimensional strategy (PDEODE) in the achievement of the second grade students for the scientific concepts and retain them.
, the researchers used the experimental approach, The sample of the
Study included (70) students of the ( Samaraa) primary school students as (35) students for the experimental group which studied according to the six-dimensional strategy (PDEODE), and (35) students for the control group they wear studied according to the usual method, the test were prepared and it consisted of (10) items as multi-choice type, and the reliability estimate was (0.82). There was statistically significant difference on scientific concepts test for the experimental group. The study recommended several recommendations, including the need to adopting new teaching strategies.
, the researchers used the experimental approach, The sample of the
Study included (70) students of the ( Samaraa) primary school students as (35) students for the experimental group which studied according to the six-dimensional strategy (PDEODE), and (35) students for the control group they wear studied according to the usual method, the test were prepared and it consisted of (10) items as multi-choice type, and the reliability estimate was (0.82). There was statistically significant difference on scientific concepts test for the experimental group. The study recommended several recommendations, including the need to adopting new teaching strategies.
Keywords
retention
scientific concepts
the PDEODE strategy
Abstract
هدف البحث الحالي الى التعرف على اثر استخدام استراتيجية الابعاد السداسية PDEODE في تحصيل تلامذة الصف الثاني الابتدائي للمفاهيم العلمية واستبقائهم لها. ولتحقيق هدف البحث تم اعتماد المنهج التجريبي , وتكونت عينة البحث من (70) تلميذاً من تلامذة مدرسة )سامراء المختلطة ) وبواقع (35) تلميذاً في المجموعة التجريبية التي تدرس وفقا استراتيجية الابعاد السداسية PDEODE , و (35) تلميذاً في المجموعة الضابطة التي تدرس وفقا للطريقة التقليدية. تم أعداد أختبارا تحصيلي وتكون من (10 ) فقرات من نوع الاختيار من متعدد بلغ معامل ثبات الاختبار(0,82). وتم التوصل الى جود فروق دالة احصائية لصالح المجموعة التجريبية التي درست
(استراتيجية الابعاد السداسية PDEODE) في الاختبار التحصيلي للمفاهيم العلمية , اوصى البحث بعدة توصيات منها اعتماد نماذج تدريس حديثة ، كما تم اقتراح إجراء دراسات لمواد ومراحل دراسية اخرى .
(استراتيجية الابعاد السداسية PDEODE) في الاختبار التحصيلي للمفاهيم العلمية , اوصى البحث بعدة توصيات منها اعتماد نماذج تدريس حديثة ، كما تم اقتراح إجراء دراسات لمواد ومراحل دراسية اخرى .
Keywords
استراتيجية الابعاد السداسية
الاستبقاء
المفاهيم العلمية