Abstract
The aim of the research is to conduct an applied study of the art “Al-Ighal”, which is a rhetorical
art of the arts Badii science, and the text is the field of application is:
(Al Sabiqat AlJead, fi Madeeh Sayed AlIbad, which is a collection of poems by Sheikh by
Yousef Al-Nabhan. (1350 AH , 1932 AD), who was a scholar, jurist, hadith scholar, and judge,
despite being a poet who loved our Prophet Mohammed, (may Allah bless him and grant him
peace), and constantly praised him. These poems are divided into “Muisherat”, which are poems
arranged according to the letters of the dictionary, and have not received any artistic or rhetorical
study.
The two researchers seriously analyzed the Igal in a rhetorical and appreciating manner, and
tried to explain its beauty, elegance, and creativity, subsequently studying it theoretically, and
giving a point of view on its partitions.
art of the arts Badii science, and the text is the field of application is:
(Al Sabiqat AlJead, fi Madeeh Sayed AlIbad, which is a collection of poems by Sheikh by
Yousef Al-Nabhan. (1350 AH , 1932 AD), who was a scholar, jurist, hadith scholar, and judge,
despite being a poet who loved our Prophet Mohammed, (may Allah bless him and grant him
peace), and constantly praised him. These poems are divided into “Muisherat”, which are poems
arranged according to the letters of the dictionary, and have not received any artistic or rhetorical
study.
The two researchers seriously analyzed the Igal in a rhetorical and appreciating manner, and
tried to explain its beauty, elegance, and creativity, subsequently studying it theoretically, and
giving a point of view on its partitions.
Keywords
Eloquence
Al-Igal
Al-Nabhani
Abstract
لإيغال(، وهو فنٌّ بلاغيٌّ من فنونِ علم البديعِ، والنَّصُّ ميدانُ التطبيق:
هذا البحثُ دراسة تطبيقيَّة لفنّ
)السَّابقات الجِياد في مدح سيِّد العباد (صل الله عليه وسلم) ، وهو مجموعةُ قصائد للشَّيخ يوسف النَّبهانيِّ(ت: 1350 ه=
1932 م)، الذي كان عالمًا فقيهًا مُحَدِّثًا قاضيًا، مع كونه شاعرًا عاشقًا لسيِّدنا الرَّسول صل الله عليه وسلم مُداومًا على
دراسةٍ فنِّيَّة ولا بلاغيَّة.
مَدحِه، وهي قصائدُ مُعشَّرات على حروف المعجم، لَمْ تحظَ بأيّ
وقد حرصَ الباحثانِ على تَحليل الإيغالِ تحليلاً بَلاغيًّا ذوقيًّا، ومُحاولةِ بيانِ مواطن الجَمالِ والحُسن
والإبداعِ فيه، بعد دراسته دراسةً نظريَّة، و إعطاءِ وجهةِ نظرٍ في تقسيماتهِ.
هذا البحثُ دراسة تطبيقيَّة لفنّ
)السَّابقات الجِياد في مدح سيِّد العباد (صل الله عليه وسلم) ، وهو مجموعةُ قصائد للشَّيخ يوسف النَّبهانيِّ(ت: 1350 ه=
1932 م)، الذي كان عالمًا فقيهًا مُحَدِّثًا قاضيًا، مع كونه شاعرًا عاشقًا لسيِّدنا الرَّسول صل الله عليه وسلم مُداومًا على
دراسةٍ فنِّيَّة ولا بلاغيَّة.
مَدحِه، وهي قصائدُ مُعشَّرات على حروف المعجم، لَمْ تحظَ بأيّ
وقد حرصَ الباحثانِ على تَحليل الإيغالِ تحليلاً بَلاغيًّا ذوقيًّا، ومُحاولةِ بيانِ مواطن الجَمالِ والحُسن
والإبداعِ فيه، بعد دراسته دراسةً نظريَّة، و إعطاءِ وجهةِ نظرٍ في تقسيماتهِ.
Keywords
البلاغة، الإيغال، النَّبهاني