Abstract
The holy Quranic contexts are strict and marvelous, as its structures are carefully chosen in order to give an intended meaning. In those contexts, it appears a phenomenon of widening and renewability of meaning, as the Quranic text opens widely accommodating the entire existence. Meanings of Quranic utterances in the world of material might have a specific limit and special meanings, matching a certain material meaning. As to the use of same utterances in the world of abstractions, then the language of a Quranic text exceeds limited meanings, to be turned to absolute meanings to match that world created by the Great Creator, God, as He said: "Ah! woe to us! what a Book is this! It leaves out nothing small or great, but takes account thereof!"(Kahf/49). In the common book, there it could be written what it can accommodate, not including more than its content due to its limitation by a specific limit. As far as the Divine Book, it has tremendous and great capabilities, where it can accommodate everything. This meaning has come from renewability of Quran to the meaning of a book in its language through the use of exclusivity style via negating a departure verb and confirming a wide inclusion whatever the written segment size, tiny or large. The Quranic context impacts the meaning renewability and its meaning widening fitting its unlimited abstraction world.
This paper has come to disclose widening and renewable contextual meanings after being followed up Quranically, linguistically and in an interpreting way. It has brought about an aesthetic and paradigmatic dimension in a Quranic expression heading to knowing move resulting from those hints referred to in the language of Holy Quran
This paper has come to disclose widening and renewable contextual meanings after being followed up Quranically, linguistically and in an interpreting way. It has brought about an aesthetic and paradigmatic dimension in a Quranic expression heading to knowing move resulting from those hints referred to in the language of Holy Quran
Keywords
Contextual Meaning
Quranic language
Widening of meaning
Abstract
إنّ سياقات القرآن الكريم سياقات محكمة ومعجزة، فتراكيبه اُختيرت فيها الكلمات اختيارًا دقيقًا؛ لتؤدي المعاني المقصودة. وتبرز في تلك السياقات ظاهرة اتساع المعاني وتجدّدها؛ إذ ينفتح النص القرآني انفتاحًا واسعًا؛ ليشمل الوجود بأسره، فقد تكون معاني الألفاظ القرآنية في عالم المادة لها حدّ محدود ومعانٍ خاصة؛ لتناسب المعنى المادي، أما عند استعمال الألفاظ نفسها في عالم المجردات فتتجاوز لغة النص القرآني المعاني المحدودة؛ لتتحوّل إلى معانٍ مطلقة تناسب ذلك العالم الذي أراده المنشئ العظيم، الله العلي العظيم، نحو قوله تعالى : (مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا) [الكهف/49]. نعلم جميعًا أنّ الكتاب المألوف يُكتب فيه ما يمكن أن يستوعبه، ولا يتضمن أكثر ممّا يحتويه؛ لأنّه محدود بحدّ معين. أما الكتاب الإلهي الذي عبّر عنه القرآن فله إمكانات هائلة وكبيرة إذ يستوعب كلَّ شيء. وهذا المعنى جاء من تجديد القرآن لمعنى الكتاب في لغته وباستعمال أسلوب الحصر بنفي فعل المغادرة. وإثبات فعل الإحصاء الواسع مهما كان المكتوب صغيرًا أو كبيرًا. فالسياق القرآني مؤثر في تجدّد المعنى، واتساعه المعنوي الذي يلائم عالمه المجرّد غير المحدود.
فجاء البحث ليكشف تلك المعاني السياقية المتسعة والمتجدّدة بعد متابعتها قرآنيًّا ، ولغويًّا، وتفسيريًّا كاشفًا البعد الجمالي والإيحائي في التعبير القرآني متابعاً الحركة المعرفية الناتجة من تلك الإيحاءات التي جسدتها لغة القرآن الكريم.
فجاء البحث ليكشف تلك المعاني السياقية المتسعة والمتجدّدة بعد متابعتها قرآنيًّا ، ولغويًّا، وتفسيريًّا كاشفًا البعد الجمالي والإيحائي في التعبير القرآني متابعاً الحركة المعرفية الناتجة من تلك الإيحاءات التي جسدتها لغة القرآن الكريم.
Keywords
اتساع المعنى ، اللغة القرآنية ، المعنى السياقي.