Abstract
The significance of this article stems from the fact
that political parties constitute ideological milieu as well
as democracy-building institutions. Political parties are
conduits for efficacious and conscious political participation
as well as effective channels for disseminating political
culture via the mass media and political education. However,
in Sudan it is notable that democracy is reduced to elections
only whereas democracy incorporate other dimensions
such as values, institutions and political behavior. This
article tries to diagnose the defaults that characterize the
Sudanese political parties. To cite some examples: they are
structurally fragile; suffer from ideational stagnation along
with the lack of the vision that is capable of incorporating
the current variables of the day. They also suffer from
intra-party schisms and fractionalization. The two major
political parties, in particular, provide a typical example
for such defects. These two major parties are sectarianist
with some sort of regionalism and ethnicity in drawing
electoral support. The first is the "Umma Party" whose
adherents are the 'Ansar' (disciples of Mahdism) and the
other is the "Democratic Unionist Party" whose members
belong to the Khatmiya sufi Taraiqa (sects). The article
calls for re-constructing the political parties on sound
ground particularly on programmatic and mass parties.
It also calls for amalgamating those parties, which share
one ideology and common goals. Having well-established
parties paves the way for bringing about good governance
and consolidate sustainable democracy.
that political parties constitute ideological milieu as well
as democracy-building institutions. Political parties are
conduits for efficacious and conscious political participation
as well as effective channels for disseminating political
culture via the mass media and political education. However,
in Sudan it is notable that democracy is reduced to elections
only whereas democracy incorporate other dimensions
such as values, institutions and political behavior. This
article tries to diagnose the defaults that characterize the
Sudanese political parties. To cite some examples: they are
structurally fragile; suffer from ideational stagnation along
with the lack of the vision that is capable of incorporating
the current variables of the day. They also suffer from
intra-party schisms and fractionalization. The two major
political parties, in particular, provide a typical example
for such defects. These two major parties are sectarianist
with some sort of regionalism and ethnicity in drawing
electoral support. The first is the "Umma Party" whose
adherents are the 'Ansar' (disciples of Mahdism) and the
other is the "Democratic Unionist Party" whose members
belong to the Khatmiya sufi Taraiqa (sects). The article
calls for re-constructing the political parties on sound
ground particularly on programmatic and mass parties.
It also calls for amalgamating those parties, which share
one ideology and common goals. Having well-established
parties paves the way for bringing about good governance
and consolidate sustainable democracy.
Keywords
Democracy
Good Governance
Political parties
Sudan
Abstract
تنبع أهمية هذا البحث من حقيقة أن الأحزاب السياسية تشكل حاضنة
للآيديولوجيات ومؤسسات بانية للديمقراطية. وهي بمثابة أوعية للمشاركة
السياسية الواعية والفاعلة وقنوات لنشر الثقافة السياسية بالتنشئة السياسية
عبر وسائل الإعلام والتعليم السياسي. لكن الملاحظ أنه في السودان قد تم
اختزال الديمقراطية في الانتخابات فقط بينما الديمقراطية عملية متكاملة
ومنظومة من القيم والمؤسسات والممارسات والسلوك السياسي. يحاول
هذا البحث تشخيص علل الأحزاب السياسية السودانية ومن بينها البنية
الحزبية الهشة وجمود الفكر وغياب الرؤية التي تستوعب متغيرات الواقع
ومستجدات العصر. وتشمل العلل أيضا انشقاقات تلك الأحزاب ويحدد
أسباب الانشقاقات وتأثيراتها على الاستقرار السياسي. ويرى أن معظم
الأحزاب القديمة والكبيرة - جماهيريا - والتي أُصطلح على تسميتها في
السودان ب -الأحزاب التقليدية- هي أحزاب طائفية. فالحزبين الكبيرين
الذين قادا السودان للإستقلال هما حزبا الأمة والإتحادي الديمقراطي. الأول
امتداد للمهدية )في نهاية القرن التاسع عشر( وقوامه طائفة الأنصار المهدويين؛
والآخر يقوم على طائفة الختمية )طريقة صوفية(. لمعالجة هذا الواقع السياسي
المعتل يدعو البحث إلى إعادة بناء الأحزاب السياسية على أسس جديدة
بتشكيل أحزاب جماهيرية وأحزاب برامج مع دمج الأحزاب التي تشترك
في المنطلقات الفكرية والأهداف. ويناقش البحث متطلبات الحكم الرشيد
- ويتناول المفاهيم المرتبطة به - ودور الأحزاب في ذلك وفي بناء الديمقراطية
المستدامة.
للآيديولوجيات ومؤسسات بانية للديمقراطية. وهي بمثابة أوعية للمشاركة
السياسية الواعية والفاعلة وقنوات لنشر الثقافة السياسية بالتنشئة السياسية
عبر وسائل الإعلام والتعليم السياسي. لكن الملاحظ أنه في السودان قد تم
اختزال الديمقراطية في الانتخابات فقط بينما الديمقراطية عملية متكاملة
ومنظومة من القيم والمؤسسات والممارسات والسلوك السياسي. يحاول
هذا البحث تشخيص علل الأحزاب السياسية السودانية ومن بينها البنية
الحزبية الهشة وجمود الفكر وغياب الرؤية التي تستوعب متغيرات الواقع
ومستجدات العصر. وتشمل العلل أيضا انشقاقات تلك الأحزاب ويحدد
أسباب الانشقاقات وتأثيراتها على الاستقرار السياسي. ويرى أن معظم
الأحزاب القديمة والكبيرة - جماهيريا - والتي أُصطلح على تسميتها في
السودان ب -الأحزاب التقليدية- هي أحزاب طائفية. فالحزبين الكبيرين
الذين قادا السودان للإستقلال هما حزبا الأمة والإتحادي الديمقراطي. الأول
امتداد للمهدية )في نهاية القرن التاسع عشر( وقوامه طائفة الأنصار المهدويين؛
والآخر يقوم على طائفة الختمية )طريقة صوفية(. لمعالجة هذا الواقع السياسي
المعتل يدعو البحث إلى إعادة بناء الأحزاب السياسية على أسس جديدة
بتشكيل أحزاب جماهيرية وأحزاب برامج مع دمج الأحزاب التي تشترك
في المنطلقات الفكرية والأهداف. ويناقش البحث متطلبات الحكم الرشيد
- ويتناول المفاهيم المرتبطة به - ودور الأحزاب في ذلك وفي بناء الديمقراطية
المستدامة.
Keywords
الأحزاب السياسية، الحكم الرشيد، الديمقراطية، السودان.