Abstract
This descriptive-analytical study aims to demonstrate a number of roles of educational counselors in improving and developing the learning and teaching processes. One of those roles that is almost forgotten is their role in discovering outstanding, gifted and creative children and students, and in their care and training programs and preparing individual educational plans for them. Therefore, this study came to clarify a number of important roles of the educational counselor in preparing and implementing programs for the care of outstanding, gifted and creative children and students in general, and in preparing and presenting the Individual Educational Plan (IEP) and following up on its implementation in particular. The study included an introduction in which we discussed the most important questions we hear from educational counselors and others about excellence, talent and creativity, then the importance of the study, its objectives, defining its terms and methods of achieving its objectives, which required presenting a brief presentation of the most important methods of care and attention followed in different countries of the world, then a definition of the individual educational plan for children and gifted, talented and creative students, its roots that extend to Greek, Arab and Islamic civilizations, its preparation team and the steps that must be followed. The study included raising many questions that require independent studies by researchers. The study concluded by presenting a proposed model for the steps of preparing that plan and a number of conclusions. The study concluded with Arab and foreign references and a number of specialized websites in the field of study, without which it would not have seen the light
Keywords
child care
creative
educational counselors
gifted
Talented
Abstract
تهدف هذه الدراسة الوصفية- التحليلية إلى بيان عدد من أدوار املرشدين التربويني في حتسني وتطوير عمليتي التعلم والتعليم. ومن تلك األدوار التي تكاد تكون منسية هو دورهم في الكشف عن األطفال والطلبة املتفوقني واملوهوبني واملبدعني وفي برامج رعايتهم وتدريبهم وإعداد الخطط التربوية الفردية لهم. لذا جاءت هذه الدراسة لتوضيح عدد من أدوار المرشد التربوي املهمة في إعداد وتنفيذ برامج رعاية الأطفال والطلبة المتفوقين والموهوبين والمبدعين بشكل عام، وفي إعداد وتقديم الخطة التربوية الفردية(IEP )ومتابعة تنفيذها بشكل خاص. وقد شملت الدراسة مقدمة تناولنا فيها أهم التساؤلات التي نسمعها من المرشدين التربويين ومن غيرهم حول التفوق والموهبة والإبداع، ثم أهمية الدراسة وأهدافها وتحديد مصطلحاتها وأساليب تحقيق أهدافها التي تطلبت تقدمي عرض موجز ألهم أساليب الرعاية والعناية املتبعة في دول العالم اخملتلفة، ثم تعريفا بالخطة التربوية الفردية لأطفال والطلبة المتفوقين والموهوبين والمبدعين، وجذورها التي تمتد إلى الحضارات اليونانية والعربية والاسلامية، وفريق إعدادها والخطوات الواجب إتباعها. وتخلل الدراسة طرح كثير من الاسئلة التي تحتاج إلى دراسات مستقلة من الباحثين. وختمت الدراسة بتقديم أنموذج مقترح لخطوات إعداد تلك الخطة وعددا من الاستنتاجات. وكان مسك ختام الدراسة المراجع العربية والاجنبية وعدد من المواقع المتخصصة بميدان الدراسة التي لولاها لما رأت النور
Keywords
المتفوقين
المرشدين التربويين
الموهوبين
رعاية الأطفال
لمبدعين