Abstract
The research presents a reading of the relationship between the familiar place and color, and the manifestations of this relationship in the trilogy "The Land of Blackness" by Abdul Rahman Munif, as the place is considered one of the pillars of the narrative structure in the novel, but it is striking that this narrative pillar is coupled with color, in a way that color becomes the expression of the essence of the place and its identity, which gives the novel structure expressive, aesthetic and creative energy, as Abdul Rahman seeks to employ color to reveal the essence of the familiar place, draw its dimensions, present it to the reader, and its effect on the novel structure, and in its relationship with other narrative pillars.
According to the descriptive approach supported by reading and mechanisms of narrative analysis, the research was distributed over five axes, the first axis included color and the sacred place, the second axis: color and historical place, the third axis: color and natural place, the fourth axis: color and creatures, and the fifth axis: color and other places
According to the descriptive approach supported by reading and mechanisms of narrative analysis, the research was distributed over five axes, the first axis included color and the sacred place, the second axis: color and historical place, the third axis: color and natural place, the fourth axis: color and creatures, and the fifth axis: color and other places
Abstract
يقدّم البحث قراءة للعلاقة بين المكان الأليف واللون، وتمظهرات هذه العلاقة في ثلاثية ارض السواد لعبد الرحمن منيف، إذ يُعدُّ المكان من أركان البناء السردي في العمل الروائي، لكن اللافت ان يقترن هذا الركن السردي باللون، بالشكل الذي يصبح فيه اللون هو المعبر عن ماهية المكان وهويته، وهو ما يمنح البناء الروائي طاقة تعبيرية وجمالية وابداعية، إذ يعمد عبد الرحمن منيف إلى توظيف اللون للكشف عن ماهية المكان الاليف، ورسم ابعاده، وتقديمه للقارئ، وأثره في البناء الروائي، وفي علاقته مع الأركان السردية الأخرى.
وعلى وفق المنهج الوصفي المشفوع بالقراءة وآليات التحليل السردي، جاء البحث موزّعاً على خمسة محاور، تضمن المحور الأول اللون والمكان المقدس، والمحور الثاني: اللون والمكان التاريخي، والمحور الثالث: اللون والمكان الطبيعي، والمحور الرابع: اللون والكائنات، والمحور الخامس: اللون واماكن أخرى.
وعلى وفق المنهج الوصفي المشفوع بالقراءة وآليات التحليل السردي، جاء البحث موزّعاً على خمسة محاور، تضمن المحور الأول اللون والمكان المقدس، والمحور الثاني: اللون والمكان التاريخي، والمحور الثالث: اللون والمكان الطبيعي، والمحور الرابع: اللون والكائنات، والمحور الخامس: اللون واماكن أخرى.
Keywords
أرض السواد، المكان، اللّون، الأليف، المكان الأليف