Abstract
ABSTRACT
The concept of fraternity strikes a note of salience the benevolent messenger of Allah depends upon in erecting the monoliths of his Islamic state to obliterate the tribal bonds and the pedigree differences from the preislamic community, for instance, the fraternity acts occurred between the prophet and his soul mate and cousin Ali Ibn Abi Talib. For the enormous importance of the locus it is to inaugurate to trace such a bond to fathom its ramifications, its viewpoints the historical and modern texts referring to it. As the methodological procedures of historical research papers stipulate that there should be a definition to the fraternity in the first section, the second respectively tackles the fraternity acts in the Glorious Quran, the third one forays into three parts; fraternity in general, texts pertinent to the fraternity between the prophet and the Imam and the manifestation of the prophet and the Imam as brothers, yet the fourth is allotted to trace the fabricated tales to twist the content of the narrative to either usurp the right of the Imam or to infiltrate some fabricated virtues into some companions.
The concept of fraternity strikes a note of salience the benevolent messenger of Allah depends upon in erecting the monoliths of his Islamic state to obliterate the tribal bonds and the pedigree differences from the preislamic community, for instance, the fraternity acts occurred between the prophet and his soul mate and cousin Ali Ibn Abi Talib. For the enormous importance of the locus it is to inaugurate to trace such a bond to fathom its ramifications, its viewpoints the historical and modern texts referring to it. As the methodological procedures of historical research papers stipulate that there should be a definition to the fraternity in the first section, the second respectively tackles the fraternity acts in the Glorious Quran, the third one forays into three parts; fraternity in general, texts pertinent to the fraternity between the prophet and the Imam and the manifestation of the prophet and the Imam as brothers, yet the fourth is allotted to trace the fabricated tales to twist the content of the narrative to either usurp the right of the Imam or to infiltrate some fabricated virtues into some companions.
Abstract
ملخص البحث يعد مفهوم الاخوة من الدعائم الاساسية التي اعتمدها الرسول الكريم في تثبيت دعائم دولته الاسلامية والتي عمد من خلالها الى تذويب العصبيات واسقاط فوارق النسب التي اشاعها المجتمع الجاهلي وكان من ذلك مؤاخاته ونظرا لاهمية الموضوع فقد شرعت مع ابن عمه ونفسه علي ابن ابي طالب بتتبعه والوقوف عند تفرعته ومعرفة ما ادخل فيه من موضوعات، فضلا عن معرفة النصوص الحديثية والتاريخية الدالة عليه. وانسجاما ومنهج البحث التاريخي فقد قسمت بحثي هذا على المقدمة وأربعة مباحث وخاتمة شمل المبحث الاول تعريفا مقتضبا لمفهوم المؤاخاة ، فيما جاء المبحث الثاني ليقف عند المؤاخاة في القرآن الكريم، اما المبحث الثالث فهو لدراسة المؤاخاة ة بمعناها ّفي المصادر الاسلامية وقسم بدوره على ثلاثة مطالب: الأول لبيان الاخو اما والإمام عليالعام ، والثاني لا يراد نصوص رواية المؤاخاة بين النبي ؛ أخا للامام علي بن ابي طالب المطلب الثالث: فهو لبيان ان النبي محمد دخل من مرويات على هذه الرواية محاولة منهم ُوخصص المبحث الرابع لمعرفة ما أ ، او لاضافة فضائل في الالتفاف او تحريف الرواية وذلك لبخس حق الامام محرفة لبعض الصحابة.