Abstract
Academic achievement is one of the topics that has occupied the minds of many educational and psychological scientists, and has also attracted the interest of parents of students. Most of them thought that mental factors are what predict school success. However, the results of many studies in education and psychology have linked academic achievement to other variables in addition to mental factors, including motivation for academic achievement, learning styles, study habits, personality traits, and many others. From this, the importance of the current research emerged, as it aimed to determine the relationship between academic achievement and both study habits and achievement motivation among middle school students. As a result, the research was divided into several axes. The first was the importance of the research, its problem, and its objectives, while the second axis included many previous studies and their discussion. The third axis included the research methodology and procedures represented by the research community and its sample, which amounted to (150) male and female students from the preparatory stage, and the two research tools, the first a questionnaire on study habits consisting of (144) paragraphs and an achievement motivation test consisting of (28) paragraphs. This axis also included statistical methods. As for the fourth and final axis, it was concerned with presenting and discussing the results. The research showed that the level of achievement motivation is high among the sample individuals. This axis also included a set of recommendations, including: the necessity of activating guidance programs to introduce students to correct study habits. It also came out with a set of proposals, including: conducting a study on a sample of preparatory stage students to measure their attitudes towards the scientific and literary branch and its relationship to their academic achievement.
Keywords
academic achievement
Achievement
Secondary school
social studies
study habits
Abstract
عد التحصيل الدراسي من الموضوعات التي شغلت بال الكثير من علماء التربية وعلم النفس كذلك أثار أهتمام أولياء أمور الطلبة. وكان أكثر هؤالء يظن أن العوامل العقلية هي التي يعول عليها في التنبؤ بالنجاح المدرسي. لكن نتائج الكثير من البحوث في التربية وعلم النفس، ربطت التحصيل الدراسي بمتغيرات أخرى، إضافة إلى العوامل العقلية ومنها؛ الدافع الانجاز الدراسي وأنماط التعلم وعادات الاستذكار وسمات الشخصية وغيرها الكثير. من ذلك برزت أهمية البحث الحالي، حيث إنبرى إلى تحديد العلاقة بين التحصيل الدراسي وكل من العادات الدراسية ودافع الانجاز لدى طلبة المرحلة الاعدادية. نتيجة لذلك توزع البحث على محاور عديدة، كان الاول، أهمية البحث ومشكلته واهدافه، أما المحور الثاني فقد ضم العديد من الدراسات السابقة ومناقشتها. أما المحور الثالث فقد ضم منهج البحث وإجراءاته المتمثلة بمجتمع البحث وعينته التي بلغت (150) طالباً وطالبة من مرحلة الدراسة الاعدادية، وأداتا البحث، الاولى إستبانة خاصة بالعادات الدراسية وتكونت من (144) فقرة وأختبار دافع الانجاز الذي يتكون من(28) فقرة، كما ضم هذا المحور الوسائل الاحصائية. أما المحور الرابع والاخير؛ فقد عنى بعرض النتائج ومناقشتها، وقد أظهر البحث أن مستوى دافع الانجاز مرتفع لدى عينة أفراد العينة كما ضم هذا المحور مجموعة من التوصيات منها: ضرورة تفعيل البرامج الارشادية لتعريف الطلبة بالعادات الدراسية الصحيحة. كما خرج بجملة مقترحات منها: إجراء دراسة على عينة من طلبة المرحلة الاعدادية لقياس إتجاهاتهم نحو الفرع العلمي والادبي وعلاقتها بأنجازهم الدراسي.
Keywords
الانجاز
التحصيل الدراسي
العادات الدراسية
المرحلة الثانوية
المواد االاجتماعية