Abstract
This research was conducted by a teacher at (Karmanoglu Muhammad Bi) University, Department of Translation, Arabic Translation Branch, to find ways to solve the problem of spelling errors among preparatory year students and ways to avoid them, and the research was conducted in the first semester of the academic year 2018-2019 with the Arab student The only Turkish in the class among Turkish students and non-Arab foreigners. It is noticeable that the Turkish Arab student and all other students made the same mistakes when dictating. Then, she was separated from the other students due to the difference in their linguistic level. This research was conducted with this student for a period of ten weeks, and the results contained therein were shed light on. This research aims to clarify students' spelling errors, their causes, and find ways to solve this phenomenon. This research has shown that reading the novel and focusing on spelling errors when reading has a positive role in avoiding many spelling errors and for developing writing skills, and the student’s success rate has increased by 30.3%. In the recommendations, the activities and activities needed in the classroom and outside the school are addressed to develop students' writing skills.
Keywords
For educational institutions
misspellings
Schools
Writing skill
Abstract
أجري هذا البحث من قبل مدرّس في جامعة (كارمان أوغلو محمد بي )، قسم الترجمة، فرع الترجمة العربية، لإيجاد سبل لحل مشكلة الأخطاء الإملائية لدى طلبة السنة التحضيرية وطرق تجنبها، وتم إجراء البحث في الفصل الأول من العام الدراسي 2018-2019 مع الطالبة العربية التركية الوحيدة في الصف بين الطلبة الأتراك والأجانب غير العرب. ومن الملاحظ أن الطالبة العربية التركية وجميع الطلبة سواها - قد وقعوا في الأخطاء نفسها عند الإملاء. ومن ثم تم الفصل بينها وبين الطلبة الآخرين نظرا للاختلاف في مستواهم اللغوي وأجري هذا البحث مع هذه الطالبة لمدة عشرة أسابيع وألقي الضوء على النتائج الواردة فيه. يهدف هذا البحث لبيان الأخطاء الإملائية لدى الطلبة، أسبابها وإيجاد سبل لحل هذه الظاهرة. وقد أظهر هذا البحث أنّ قراءة الرواية والتركيز في الأخطاء الإملائية عند القراءة له دور إيجابي لتجنب الكثير من الأخطاء الاملائية و لتطوير مهارة الكتابة، وقد ارتفع معدل نجاح الطالبة بنسبة %30،3. وفي التوصيات تم التطرق إلى الفعاليات والأنشطة اللازمة في الصف وخارج المدرسة لتطوير مهارة الكتابة لدى الطلبة.
Keywords
الاخطاء الاملائية
المؤسسات التعليمية
المدارس
مهارة الكتابة