Abstract
The aim of the study is to reveal the effectiveness of journalism courses for media students in the universities of the Kingdom of Saudi Arabia, by identifying the experiences and opinions of students through application to a deliberate sample of students from the media departments in a number of universities in the Kingdom of Saudi Arabia, which was represented in (Imam Abdul Al-Rahman bin Faisal University, King Faisal University, King Saud University, Umm Al-Qura University, King Abdul-Aziz University), and the extent of the effectiveness of study plans to prepare students to face the labor market. As tools for data collection, the study reached a number of results, the most prominent of which is the agreement of the respondents that the skills of the twenty-first century for graduates of media faculties and departments are very important, and that most of the respondents benefited greatly from the journalism courses that included these skills.
Keywords
field training twenty-first century skills media departments and faculties
Abstract
سعت الدراسة إلى الكشف عن فعالية المقررات الصحفية لطلاب الإعلام في جامعات المملكة العربية السعودية، بالتعرف على تجارب وآراء الطلاب بالتطبيق على عينة عمدية من طلاب وطالبات أقسام الإعلام في عدد من جامعات المملكة العربية السعودية، وهي: (جامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل، وجامعة الملك فيصل، وجامعة الملك سعود، وجامعة أم القرى، جامعة الملك عبد العزيز). ومدى فاعلية الخطط الدراسية لتجهيز الطلاب لمواجهة سوق العمل، وتطلبت الدراسة استخدام منهج المسح الإعلامي بشقة الميداني، واستخدام أداتي استمارة الاستبيان والمقابلة المقننة أدوات لجمع البيانات، وتوصلت الدراسة لعدد من النتائج، من أبرزها: موافقة الباحثين على أن مهارات القرن الحادي والعشرين لخريجي كليات وأقسام الإعلام مهمة للغاية، وإن معظم الباحثين أفادوا من مقررات الصحافة المتضمنة لهذه المهارات بشكل كبير.
Keywords
التدريب الميداني، مهارات القرن الحادي والعشرين، أقسام وكليات الإعلام.