Abstract
Abstract The verb ‘Take’ has various indications in English and Arabic. The present study investigates the semantic dimension of the verb ‘Take’ and its synonyms in two sermons by Sayyidah Fatima Al-Zahraa )peace be upon her(. The study attempts to answer the following questions: 1. What are the most famous meanings of the verb ‘Take’ and its synonyms in English and Arabic? 2. Do the verb ‘Take’ and its synonyms have different indications in Al-Zahraa's two sermons? 3. What are the aims behind Al-Zahraa's citation of the verb ‘Take’ and its synonyms from the Glorious Qur'an? 4. Is there a relation between the repetition of the verb ‘Take’ and the topics discussed by Al-Zahraa (peace be upon her)? This paper aims at: 1. Finding out the various indications of the verb ‘Take’ and its synonyms in English and Arabic. 2. Investigating the semantic dimensions of the verb ‘Take’ and its synonyms in Al-Zahraa's two sermons such as: punishment, blame, and threat. 3. Determining the aims behind Al-Zahraa's citation of the verb ‘Take’ and its synonyms from the Glorious Qur'an. 4. Identifying the contact between the use of the verb ‘Take’ and Al-Zahraa's main issue which is the issue of Islam. It is hypothesized that: 1. The verb ‘Take’ and its synonyms have different indications in English and Arabic. 2. The verb ‘Take’ can be either positive or negative in Al-Zahraa's two sermons.3. The atmosphere of tranquility and spirituality has been pervaded by quoting some Quranic texts that contain the verb ‘Take’. 4. There is a close contact between the recurrence of the verb ‘Take’ and the topics discussed by Al-Zahraa (peace be upon her). The findings of the investigation validate all the hypotheses above.
Abstract
ملخص البحث ) دلالات مختلفة في اللغتين الإنكليزية والعربية. وتحاول َذَّخَيمتلك الفعل ( أ طبتي السيدة ُ ) ومرادفاته في خَذَّخَعد الدلالي للفعل ( أُالدراسة الحالية استقصاء الب .فاطمة الزهراء و تحاول الدراسة الإجابة عن الأسئلة الآتية : 1 ) ومرادفاته في اللغتين الانكليزية والعربية؟ َ . ذَّخَما دلالات الفعل (أ 2 .؟ طبتي الزهراء ُ ) ومرادفاته معاني متنوعة في خَذَّخَهل يمتلك الفعل ( أ 3 . من اقتباسها للألفاظ والنصوص القرآنية ما الأهداف التي تبغيها الزهراء الدالة على الأخذ؟ 4 . في ) والموضوعات التي طرحتها الزهراء َذَّخَما العلاقة بين تكرار الفعل (أ طبتيها؟ُخ و تهدف الدراسة إلى: 1 ) ومرادفاته في اللغتين الانكليزية والعربية.َ . ذَّخَ إيجاد المعاني المتنوعة للفعل (أ 2 . طبتي الزهراء ُ) و مرادفاته في خَذَّخَعد الدلالي للفعل (أُاستقصاء الب كالعقاب والتهديد واللوم. 3 . للألفاظ والنصوص تحديد الأهداف التي تكمن وراء اقتباس الزهراء القرآنية الدالة على الأخذ.4 . والتي تعد قضية ) وقضية الزهراء َذَّخَتتبع العلاقة بين استعمال الفعل (أ الإسلام بأكمله. وتفترض الدراسة: 1 ) ومرادفاته دلالات متنوعة في اللغتين الانكليزية والعربية.َ . ذَّخَيمتلك الفعل (أ 2 ا ويأتي في سياق ً . ) ومرادفاته في سياق الأخذ المحمود أحيانَذَّخَيأتي الفعل (أ .طبتي الزهراء ُا أخرى في خًالأخذ المذموم أحيان 3 . للألفاظ أجواء من السكينة والروحانية وذلك باقتباس الزهراء ّ تعم والنصوص القرآنية الدالة على الأخذ. 4 ) والمضامين الخطابية َ . ذَّخَتوجد صلة وثيقة بين الاستعمال المتكرر للفعل (أ طبتين.ُللخ طبتين، برهنت نتائج البحث مصداقية ُختارة للخُوبعد تحليل النصوص الم الفرضيات المذكورة أنفا.