Abstract
This study aims to identify the effectiveness of the life skills program on the self-concept and optimism of people with learning difficulties. The researcher adopted an experimental approach. The study sample consisted of 70 male and female students from schools in the city of Arar, in the northern border region of the Kingdom of Saudi Arabia. The results showed a clear impact on the study sample, resulting in increased confidence and an increase in self-concept and optimism. The results also showed a positive correlation between life skills, self-concept, and optimism.
Keywords
group intervention
learning difficulties
life skills
optimism
self-concept
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج المهارات الحياتية على مفهوم الذات والتفاؤل لدى ذوي صعوبات التعلم وقد اتبعت الباحثة المنهج التجريبي لملاءمته لموضوع الدراسة من خلال تطبيق برنامج المهارات الحياتية على عينة الدراسة ومن ثم معرفة فاعليتها في تحسين ثقة ذوي صعوبات التعلم، وقد تكونت عينة الدراسة من (٧٠) طالباً وطالبة من مدارس مدينة عرعر بمنطقة الحدود الشمالية في المملكة العربية السعودية، أظهرت النتائج الاثر الواضح فى اكتساب عينه الدراسة الثقة والارتفاع فى مفهوم الذات والتفاؤل، كما أوضحت النتائج الارتباط الإيجابي بين المهارات الحياتية ومفهوم الذات والتفاؤل.
Keywords
المهارات الحياتية، مفهوم الذات، التفاؤل، صعوبات التعلم، التدخل الجماعي