Abstract
Abstract
This research aims at contributing in strengthening a substance in the Holy Quran, illustrating its destination, its meanings, and its significance through a thematic study. The problem of the study represents the substance of pleasures which comes several times in the Holy Quran several times, therefore, many differences among interpreters have occurred in the interpretation of this word. In the preliminary, the researcher handles the concept of the thematic interpretation, he illustrates the reality of it that it is a combination of verses sparse which talks about an issue or a word or a phrase then study this combination after classifying it, then deducing the benefits, then Eliciting guidances and lessons out of this combination.After that, illustrating the sorts of thematic interpretation and its benefits. Hence, The researcher handles the meaning of the "substance of pleasures" in language and in idioms, then illustrates the substance of "pleasures" and its appearance with its different derivations.The first chapter was talking about the " Pleasures " in the Holy Quran, the second chapter the researcher talked about pleasures according to those addressed, he divided it as pleasures in " the speeches of the prophets, pleasures in the speeches of angles, the speeches of Mothers of the Believers, the speeches of the Believers, Pleasures in the speech of those who repent when torment comes, Pleasures in the speech of unbelievers, Pleasures in the speech of the hypocrites, Pleasures in the speech of liars to God, Pleasures in the speech of those who fled death, Pleasures in husbands speech to clarify the rights of wives, and Pleasures in the comparison between the bliss of this world and the bliss of the hereafter.
This research aims at contributing in strengthening a substance in the Holy Quran, illustrating its destination, its meanings, and its significance through a thematic study. The problem of the study represents the substance of pleasures which comes several times in the Holy Quran several times, therefore, many differences among interpreters have occurred in the interpretation of this word. In the preliminary, the researcher handles the concept of the thematic interpretation, he illustrates the reality of it that it is a combination of verses sparse which talks about an issue or a word or a phrase then study this combination after classifying it, then deducing the benefits, then Eliciting guidances and lessons out of this combination.After that, illustrating the sorts of thematic interpretation and its benefits. Hence, The researcher handles the meaning of the "substance of pleasures" in language and in idioms, then illustrates the substance of "pleasures" and its appearance with its different derivations.The first chapter was talking about the " Pleasures " in the Holy Quran, the second chapter the researcher talked about pleasures according to those addressed, he divided it as pleasures in " the speeches of the prophets, pleasures in the speeches of angles, the speeches of Mothers of the Believers, the speeches of the Believers, Pleasures in the speech of those who repent when torment comes, Pleasures in the speech of unbelievers, Pleasures in the speech of the hypocrites, Pleasures in the speech of liars to God, Pleasures in the speech of those who fled death, Pleasures in husbands speech to clarify the rights of wives, and Pleasures in the comparison between the bliss of this world and the bliss of the hereafter.
Abstract
ملخص البحث
جاء هذا البحث ليسهم في تأصيل مادة في القرآن الكريم، وبيان مقاصده ومعانيه ودلالاته، دراسة موضوعية، وقد تمثلت مشكلة الدراسة في ورود مادة "متع" في القرآن الكريم كثيرا مما جعل المفسرين يختلفون في تأويلها وتفسيرها.وقد تناول الباحث في التمهيد مفهوم التفسير الموضوعي، حيث بين أن حقيقة التفسير الموضوعي هو جمع متفرق من الآيات التي تتحدث عن موضوعٍ أو لفظة أو جملة ودراسة هذا المجموع بعد تبويبه، واستنتاج الفوائد، واستخلاص الهدايات والعِبَر من هذا المجموع. ثم بين أنواع التفسير الموضوعي، وفوائده، ومن ثم تناول الباحث معنى مادة "متع" في اللغة والاصطلاح ثم بين مادة "متع" في القرآن الكريم ووردها باشتقاقاتها المختلفة.ثم تناول في الفصل الأول معاني "المتع" في القرآن الكريم، وف الفصل الثاني تناول الباحث: "المتع" حسب المخاطبين بها وقسمها إلى المتع" في خطاب الأنبياء والمتع" في خطاب الملائكة و"المتع" في خطاب أمهات المؤمنين والمتع" في خطاب المؤمنين المتع" في خطاب من تاب عند نزول العذاب و"المتع" في خطاب الكافرين و"المتع" في خطاب المنافقين و"المتع" في خطاب الكاذبين على الله و"المتع" في خطاب من فَرّ من الموت و"المتع" في خطاب الأزواج لبيان حقوق الزوجات والمتع" في المقارنة بين نعيم الدنيا ونعيم الآخرة.
جاء هذا البحث ليسهم في تأصيل مادة في القرآن الكريم، وبيان مقاصده ومعانيه ودلالاته، دراسة موضوعية، وقد تمثلت مشكلة الدراسة في ورود مادة "متع" في القرآن الكريم كثيرا مما جعل المفسرين يختلفون في تأويلها وتفسيرها.وقد تناول الباحث في التمهيد مفهوم التفسير الموضوعي، حيث بين أن حقيقة التفسير الموضوعي هو جمع متفرق من الآيات التي تتحدث عن موضوعٍ أو لفظة أو جملة ودراسة هذا المجموع بعد تبويبه، واستنتاج الفوائد، واستخلاص الهدايات والعِبَر من هذا المجموع. ثم بين أنواع التفسير الموضوعي، وفوائده، ومن ثم تناول الباحث معنى مادة "متع" في اللغة والاصطلاح ثم بين مادة "متع" في القرآن الكريم ووردها باشتقاقاتها المختلفة.ثم تناول في الفصل الأول معاني "المتع" في القرآن الكريم، وف الفصل الثاني تناول الباحث: "المتع" حسب المخاطبين بها وقسمها إلى المتع" في خطاب الأنبياء والمتع" في خطاب الملائكة و"المتع" في خطاب أمهات المؤمنين والمتع" في خطاب المؤمنين المتع" في خطاب من تاب عند نزول العذاب و"المتع" في خطاب الكافرين و"المتع" في خطاب المنافقين و"المتع" في خطاب الكاذبين على الله و"المتع" في خطاب من فَرّ من الموت و"المتع" في خطاب الأزواج لبيان حقوق الزوجات والمتع" في المقارنة بين نعيم الدنيا ونعيم الآخرة.