Abstract
The research included (from the heritage of language) the difference of Arabic scholars in taking the witness in the codification of grammar and grammar, and this difference showed two opposing trends in citation and the reference to the general origins in linguistic and grammatical research, and the adoption of cultures were different in some of their origins and intellectual and cultural adopters.
Arabic scholars did not meet in their studies all the languages of the Arabs, but limited to some of them towards Tamim, Asad, Hadhil and others, while neglecting the other and put their rules according to the steady in these languages and when they faced evidence in the language and the Qur'an and Quranic readings contrary to the steady of their rules threw them with perversion while it was an Arab linguistic reality because it is the words of the Arabs solve some of what eluded grammarians, especially Basri towards their rules.
Arabic scholars did not meet in their studies all the languages of the Arabs, but limited to some of them towards Tamim, Asad, Hadhil and others, while neglecting the other and put their rules according to the steady in these languages and when they faced evidence in the language and the Qur'an and Quranic readings contrary to the steady of their rules threw them with perversion while it was an Arab linguistic reality because it is the words of the Arabs solve some of what eluded grammarians, especially Basri towards their rules.
Keywords
Heritage
Language
Abstract
اشتمل البحث (من تراثيات اللغة) اختلاف علماء العربية في الاخذ بالشاهد في تدوين قواعد اللغة والنحو، وهذا الاختلاف اظهر اتجاهين متضادين في الاستشهاد ومرجع ذلك الى الاصول العامة في البحث اللغوي والنحوي، واعتماد ثقافات كانت مختلفة في بعض اصولها ومتبناتها الفكرية والثقافية.
لم يستوف علماء العربية في دراساتهم كل لغات العرب، بل اقتصروا على بعضها نحو تميم وأسد وهذيل وغيرها، فيما أهملوا الاخرى ووضعوا قواعدهم وفق المطرد في هذه اللغات ولما واجهوا شواهد في اللغة والقرآن والقراءات القرآنية مخالفة للمطرد من قواعدهم رموها بالشذاذ في حين كانت واقعا لغويا عربيا لأنها من كلام العرب تحل بعض ما استعصى على علماء النحو ولاسيما البصريين تجاه قواعدهم.
لم يستوف علماء العربية في دراساتهم كل لغات العرب، بل اقتصروا على بعضها نحو تميم وأسد وهذيل وغيرها، فيما أهملوا الاخرى ووضعوا قواعدهم وفق المطرد في هذه اللغات ولما واجهوا شواهد في اللغة والقرآن والقراءات القرآنية مخالفة للمطرد من قواعدهم رموها بالشذاذ في حين كانت واقعا لغويا عربيا لأنها من كلام العرب تحل بعض ما استعصى على علماء النحو ولاسيما البصريين تجاه قواعدهم.
Keywords
اللغة
تراثيات