Abstract
One of the most important contemporary technologies that is characterized by being focused on meeting customer requirements and the positive quality achieved is to provide products that meet customer requirements to gain customer satisfaction.For the application of the above two technologies, the General Company for Electrical and Electronic Industries was chosen as a research place, Verification of the extent to which the two techniques of deploying the quality and target cost function are used to achieve customer satisfaction, as the application of the two technologies demonstrated a number of advantages in favor of the economic unit, which was to reduce product costs, reduce the time spent on reaching the market, and increase customer satisfaction with the high quality product that was provided to the environment thus increasing customer loyalty.
Keywords
Customer Satisfaction
Quality Function Deployment Tool
target cost
Abstract
تعد كل من تقنيتي اداة نشر وظيفة الجودة والتكلفة المستهدفة من اهم التقنيات المعاصرة التي تمناز بكونها تركز على الإيفاء بمتطلبات الزبون وما تحققه من جودة موجبة تتجلى في تقديم منتوجات تلبي متطلبات الزبون لكسب رضا الزبون.ولتطبيق التقنيتين اعلاه تم اختيار الشركة العامة للصناعات الكهربائية والالكترونية محل البحث، للتحقق من مدى استعمال تقنيتي اداة نشر وظيفة الجودة والتكلفة المستهدفة في تحقيق رضا الزبون إذ اثبت تطبيق التقنيتين جملة من المزايا لصالح الوحدة الاقتصادية والتي تمثلت في تخفيض تكاليف المنتوج وتقليل الوقت المستغرق في وصول المنتوج للسوق وزيادة رضا الزبون لما تقدمة من منتوج ذي جودة عالية صديق للبيئة وبالتالي زيادة ولاء الزبون.
Keywords
أداة نشر وظيفة الجودة، التكلفة المستهدفة، رضا الزبون