Abstract
ABSTRACT
The research paper concludes with certain results emanating from the acts of explication to “Umalbaneen and Al-Abbas Leather Flask and thy are as follows: • The title designates the pivot of the poem and the poet coins after attaining the last; such manifests that the poem sprouts from the title; the title comes from the parity between Umalbaneen and Al`Abbas leather flask. it is a style of equality parity. • The inequality parity does not take much shrifts from the resonance of the poem; the poet runs into line with objectivity, the symbolism of the title and some pinnacles of the honest HusseinistTaff that is why the poems flows as organic and precise. • The poems ramifies into two stanzas with nine poetic units; the first cuddles four units, the second and the last does five. • At the very outset, the poet manifests himself and then manipulates both Umalbaneen and Al-`Abbas in light of Al-Taff; the path. • The poems adhere the line of edifying poetry that shuttles into the past and imbues from its pillars without being bound to the historical or past mindset; it is to contemplate and redeem certain matters and to elevate the poetic discourse into the peerage; poetry is to be transpired to the ordinary interlocutors with the mutual humanitarian precepts.
The research paper concludes with certain results emanating from the acts of explication to “Umalbaneen and Al-Abbas Leather Flask and thy are as follows: • The title designates the pivot of the poem and the poet coins after attaining the last; such manifests that the poem sprouts from the title; the title comes from the parity between Umalbaneen and Al`Abbas leather flask. it is a style of equality parity. • The inequality parity does not take much shrifts from the resonance of the poem; the poet runs into line with objectivity, the symbolism of the title and some pinnacles of the honest HusseinistTaff that is why the poems flows as organic and precise. • The poems ramifies into two stanzas with nine poetic units; the first cuddles four units, the second and the last does five. • At the very outset, the poet manifests himself and then manipulates both Umalbaneen and Al-`Abbas in light of Al-Taff; the path. • The poems adhere the line of edifying poetry that shuttles into the past and imbues from its pillars without being bound to the historical or past mindset; it is to contemplate and redeem certain matters and to elevate the poetic discourse into the peerage; poetry is to be transpired to the ordinary interlocutors with the mutual humanitarian precepts.
Abstract
ملخص البحث خلص البحث إلى جملة نتائج كشفت عنها القراءة التحليلية في قصيدة (أم )يمكن إيجازها في ما يأتي : وقربة العباسالبنين يمثل العنوان المرتكز الأساس الذي صدرت عنه القصيدة وكأن الشاعر كتبه • بعد أن أنجز القصيدة كلها، وهذا مايكشف عنه صدور القصيدة عن العنوان، ن العنوان من متقابلين متماثلين هما : أم البنين، وقربة العباس، وجاءت ّإذ تكو القصيدة مبنية على أساس أسلوب تقابل التماثل. لم يأخذ تقابل التضاد مساحة كبيرة من جسد القصيدة إذ ورد بشكل واضح • في أربعة أبيات تقريبا، وكأن الشاعر معني بالبث الموضوعي المتماثل لرمزية العنوان وبعض رموز الطف الحسيني الشريف، حتى جاءت القصيدة منسكبة بوحدة عضوية منضبطة. أربع • – المقطع الأول َّتوزعت القصيدة على مقطعين بعشر وحدات شعرية ضم الست الأخريات-.– المقطع الثاني والأخير َّفي ما ضم –وحدات كان الشاعر حاضرا في المقطع الأول يبث معطيات حاضره الشخصي والإنساني • العام ولكن المقطع الثاني اختص بالإيحاءات التي تبثها فاعلية الرمز المتمثل بـــ ، ضمن سياق الطف الطريق.( أم البنين )، و الإمام العباس تنتمي القصيدة لاتجاه الأداء الفني ضمن الشعر الملتزم الذي يستشرف • التاريخ وينهل من رموزه من دون أن يتقيد بالعقل التاريخي أو الماضي المباشر إنما يستلهم ويعيد صياغة الأشياء واستشراف الرموز والارتقاء بممكنات الخطاب الشعري العالية ليكون الشعر موجها للمتلقي العام محتقبا القيم الإنسانية المشتركة .