Abstract
The Prophet’s progeny (PBUT) had a role in clarifying the truth in the issues related to religion in general and the issue of caliphate and imamate in particular. The aim is to save the believers from misguidance through various methods and occasions as they narrated in their sermons, speeches, supplications, and visits to the shrines of the Infallibles (PBUT). This is precisely what Imam Ali Al-Hadi (PBUH) did in his visitation to the Commander of the Believers in Al-Ghadir visitation. This visitation included the biography of the Commander of the Believers, Imam Ali (PBUH). Imam Al-Hadi intended to show the grace that Allah Almighty affirmed for the Commander of the Believers in the verses of His Great Qur'an, employing those Quranic verses in his noble visitation on the great occasion of the Ghadir Allegiance Day, and explaining their intended meaning through special interpretation mechanisms.
Imam Al-Hadi (PBUH) employed the Quranic text in the visitation and combined it with an appropriate explanation via various methods called the interpretation mechanisms. The Imam referred to some Quranic verses as indicators, as they are well-known to Muslims and his Shia followers that these verses revealed in the grace of the Commander of the Believers. Some of these verses were clearly stated and he explained that they are related to the Imam, either by the specification of the generalities, or by credible interpretation, or by clarifying the ambiguous, interpreting the Quranic text, or by explaining the reason of revelation, or including words and phrases from the Quranic verses, and so on.
Accordingly, the research was divided into four sections. The first topic was devoted to the study of interpretation through the mechanism of revealing the reasons of Quranic text revelation. The second topic was entitled: The Explanation through the Mechanism of Stating the Supreme Truth of the Quranic Text. The third topic clarified the explanation through the mechanisms of the Quranic text. The fourth topic was discussed the mechanism of clarifying the ambiguous Quranic text and its interpretation.
Imam Al-Hadi (PBUH) employed the Quranic text in the visitation and combined it with an appropriate explanation via various methods called the interpretation mechanisms. The Imam referred to some Quranic verses as indicators, as they are well-known to Muslims and his Shia followers that these verses revealed in the grace of the Commander of the Believers. Some of these verses were clearly stated and he explained that they are related to the Imam, either by the specification of the generalities, or by credible interpretation, or by clarifying the ambiguous, interpreting the Quranic text, or by explaining the reason of revelation, or including words and phrases from the Quranic verses, and so on.
Accordingly, the research was divided into four sections. The first topic was devoted to the study of interpretation through the mechanism of revealing the reasons of Quranic text revelation. The second topic was entitled: The Explanation through the Mechanism of Stating the Supreme Truth of the Quranic Text. The third topic clarified the explanation through the mechanisms of the Quranic text. The fourth topic was discussed the mechanism of clarifying the ambiguous Quranic text and its interpretation.
Keywords
Al-Ghadir visitation
Imam Ali Al-Hadi (PBUH)
Samarra.
The Quranic Text
Abstract
كان لأهل البيت B دورٌ في تبيين الحق في مسائل الدين عمومًا ومسألة الخلافة والإمامة على وجه الخصوص؛ لينقذوا المؤمنين من الضلال بأساليب متعددة ومواطن مختلفة فيما أُثر عنهم (صلوات الله عليهم أجمعين) في خطبهم وكلماتهم وأدعيتهم وزيارتهم لمراقد المعصومين B؛ وهو عين ما فعله الإمام علي الهادي A في زيارته لأمير المؤمنين A
بالزيارة الغديرية، وجاءت الزيارة على إيراد سيرة الإمام أمير المؤمنين A المعطاء، وكان الإمام الهاديA يريد بذلك كله أن يُبين ما لأمير المؤمنين A من الفضل الذي أثبته الله عزّ وجلّ له في نصوص قرآنه العظيم، موظفًا تلك النصوص القرآنية في زيارته الشريفة الواقعة ضمن مناسبةٍ عظيمةٍ، ألا وهي ذكرى يوم بيعة الغدير، وبيان المراد منها بآليات تفسيرية خاصة.
وكان الإمام الهادي A يوظف النص القرآني في الزيارة ويقرنه ببيان مناسب له، عبر أساليب متعددة أسماها البحث بالآليات التفسيرية، فكانت بعض النصوص القرآنية يشير إليها الإمام مجرد إشارة؛ كونها لا تخفى على المسلمين في أنها في حق أمير المؤمنين A فضلًا على شيعته، وبعضها يأتي مصرحًا بها ويبين أنها تتعلق بالإمام إما على نحو تخصيص العموم، أو على نحو التفسير المصداقي، أو على نحو تبيين المجمل وتأويلٍ للنص القرآني، أو على نحو بيان سبب النزول، أو تضمين مفردات وجُمل من الآيات القرآنية وهكذا.
وتبعًا لذلك انقسم البحث على أربعة مباحث اختلفت في عدد مطالبها، فاختص الأول بدراسة التفسير بآلية التصريح بأسباب نزول النص القرآني في بيان المراد، بينما كان المبحث الثاني بعنوان: البيان بآلية التصريح بالمصداق الأعلى للنص القرآني، وجاء المبحث الثالث موضّحًا البيان بآليات النصّ القرآني، بينما كان المبحث الرابع قد اختص بآلية تبييّن مجمل النص القرآني وتأويله
بالزيارة الغديرية، وجاءت الزيارة على إيراد سيرة الإمام أمير المؤمنين A المعطاء، وكان الإمام الهاديA يريد بذلك كله أن يُبين ما لأمير المؤمنين A من الفضل الذي أثبته الله عزّ وجلّ له في نصوص قرآنه العظيم، موظفًا تلك النصوص القرآنية في زيارته الشريفة الواقعة ضمن مناسبةٍ عظيمةٍ، ألا وهي ذكرى يوم بيعة الغدير، وبيان المراد منها بآليات تفسيرية خاصة.
وكان الإمام الهادي A يوظف النص القرآني في الزيارة ويقرنه ببيان مناسب له، عبر أساليب متعددة أسماها البحث بالآليات التفسيرية، فكانت بعض النصوص القرآنية يشير إليها الإمام مجرد إشارة؛ كونها لا تخفى على المسلمين في أنها في حق أمير المؤمنين A فضلًا على شيعته، وبعضها يأتي مصرحًا بها ويبين أنها تتعلق بالإمام إما على نحو تخصيص العموم، أو على نحو التفسير المصداقي، أو على نحو تبيين المجمل وتأويلٍ للنص القرآني، أو على نحو بيان سبب النزول، أو تضمين مفردات وجُمل من الآيات القرآنية وهكذا.
وتبعًا لذلك انقسم البحث على أربعة مباحث اختلفت في عدد مطالبها، فاختص الأول بدراسة التفسير بآلية التصريح بأسباب نزول النص القرآني في بيان المراد، بينما كان المبحث الثاني بعنوان: البيان بآلية التصريح بالمصداق الأعلى للنص القرآني، وجاء المبحث الثالث موضّحًا البيان بآليات النصّ القرآني، بينما كان المبحث الرابع قد اختص بآلية تبييّن مجمل النص القرآني وتأويله
Keywords
النص القرآني، زيارة الغدير، الإمام علي الهادي (عليه السلام)، سامراء