Abstract
hypotheses the researcher used the experimental method with a design for two groups the experimental group and control group with the post-test, for the two groups, and delayed test for the control group only. The current research is determined by the students of the Intermediate School for Morning Study at District of Baqubah related to Governorate of Diyala for the academic year (2018-2019).
The constructed scale of sample was (400) students from the second Intermediate stage, who have been chosen from the research community about (4953). The sample for implementing the counseling program was (20 students) who have been chosen deliberately among the students who have got high grades in the mean weight about (45 students) on the scale of bonded identity. They are distributed into two groups (experimental group and control group) about (10) students in each group. The equivalence of the groups was conducted by a number of variables (marks of students on scale of bonded identity, academic achievement for the father and mother, and the job of father and mother). A counseling program was built according to realistic treatment method for Glasser. For identifying the level of bonded identity for Intermediate school students, the researcher build a bonded identity measurement. The scale in it first form included (28 items), and was exposed to group of specialists and judges in measurement and evaluation assuring that the test is valid and stable, after that the test in its final form included (27 items).
The data were statistically treated using (kai- Square, Pearson correlation coefficient, T-test for two independent samples, Kolmogorov-Smirnov test (K.S.), Alpha-Cronbach equation, Mann Whitney for two independent samples, and Wilcoxon two-correlated samples).
The results showed effectiveness in reducing bonded identity for the individuals of the control group. The researcher presented a group of recommendations and suggestions.
المصادر العربية والأجنبية
• أبو أسعد، احمد عبداللطيف (2011): العملية الارشادية، ط1، دار الكتب للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
• أبو غزال، معاوية محمود (2007): نظريات التطور الانساني وتطبيقاته التربوية، ط2، عمان، الاردن
The constructed scale of sample was (400) students from the second Intermediate stage, who have been chosen from the research community about (4953). The sample for implementing the counseling program was (20 students) who have been chosen deliberately among the students who have got high grades in the mean weight about (45 students) on the scale of bonded identity. They are distributed into two groups (experimental group and control group) about (10) students in each group. The equivalence of the groups was conducted by a number of variables (marks of students on scale of bonded identity, academic achievement for the father and mother, and the job of father and mother). A counseling program was built according to realistic treatment method for Glasser. For identifying the level of bonded identity for Intermediate school students, the researcher build a bonded identity measurement. The scale in it first form included (28 items), and was exposed to group of specialists and judges in measurement and evaluation assuring that the test is valid and stable, after that the test in its final form included (27 items).
The data were statistically treated using (kai- Square, Pearson correlation coefficient, T-test for two independent samples, Kolmogorov-Smirnov test (K.S.), Alpha-Cronbach equation, Mann Whitney for two independent samples, and Wilcoxon two-correlated samples).
The results showed effectiveness in reducing bonded identity for the individuals of the control group. The researcher presented a group of recommendations and suggestions.
المصادر العربية والأجنبية
• أبو أسعد، احمد عبداللطيف (2011): العملية الارشادية، ط1، دار الكتب للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
• أبو غزال، معاوية محمود (2007): نظريات التطور الانساني وتطبيقاته التربوية، ط2، عمان، الاردن
Abstract
يهدف البحث الحالي التعرف على فاعلية برنامج إرشادي بأسلوب العلاج الواقعي في تخفيض الهوية المرتهنة لدى طلاب المرحلة المتوسطة، وذلك من خلال اختبار صحة الفرضيتين الصفريتين الآتيتين: -
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (٠٥,٠) بين رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية ورتب المجموعة الضابطة في الاختبار البعدي على مقياس الهوية المرتهنة.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (٠٥,٠) بين رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي والمرجئ.
ويتحدد البحث الحالي بالطلاب الثاني المتوسط للعام الدراسي (2018/2019م)، ولتحقيق هدف البحث وفرضياته تم أختيار المنهج التجريبي ذي المجموعتين التجريبية والضابطة وإجراء الاختبار البعدي لكلا المجموعتين واختبار مرجئ للمجموعة التجريبية فقط، وقد تحدد البحث الحالي بطلاب المرحلة المتوسطة في المدارس الصباحية التابعة للمديرية العامة لتربية محافظة ديالى في مركز قضاء بعقوبة للعام الدارسي(2018- 2019)، وتكونت عينة بناء المقياس من (400) طالب من الصف الثاني المتوسط، تم اختيارهم من مجتمع البحث البالغ (4953) طالب، أما عينة تطبيق البرنامج الإرشادي فقد بلغت (20) طالباً تم أختيارهم بطريقة قصدية من الطلاب الذين حصلوا على درجات أعلى من المتوسط الفرضي البالغ (54) درجة على مقياس الهوية المرتهنة، تم توزيعهم الى مجموعتين (تجريبية وضابطة) بواقع (10) طلاب في كل مجموعة، وقد تم إجراء التكافؤ للمجموعتين في المتغيرات الآتية (درجات الطلاب ع
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (٠٥,٠) بين رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية ورتب المجموعة الضابطة في الاختبار البعدي على مقياس الهوية المرتهنة.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (٠٥,٠) بين رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي والمرجئ.
ويتحدد البحث الحالي بالطلاب الثاني المتوسط للعام الدراسي (2018/2019م)، ولتحقيق هدف البحث وفرضياته تم أختيار المنهج التجريبي ذي المجموعتين التجريبية والضابطة وإجراء الاختبار البعدي لكلا المجموعتين واختبار مرجئ للمجموعة التجريبية فقط، وقد تحدد البحث الحالي بطلاب المرحلة المتوسطة في المدارس الصباحية التابعة للمديرية العامة لتربية محافظة ديالى في مركز قضاء بعقوبة للعام الدارسي(2018- 2019)، وتكونت عينة بناء المقياس من (400) طالب من الصف الثاني المتوسط، تم اختيارهم من مجتمع البحث البالغ (4953) طالب، أما عينة تطبيق البرنامج الإرشادي فقد بلغت (20) طالباً تم أختيارهم بطريقة قصدية من الطلاب الذين حصلوا على درجات أعلى من المتوسط الفرضي البالغ (54) درجة على مقياس الهوية المرتهنة، تم توزيعهم الى مجموعتين (تجريبية وضابطة) بواقع (10) طلاب في كل مجموعة، وقد تم إجراء التكافؤ للمجموعتين في المتغيرات الآتية (درجات الطلاب ع