Abstract
This study aims to investigate the effect of acceptance of technology factors on the electronic payment to determine the appropriate infrastructure for the electronic payment system that banks should provide. The problem statement of this study was determined due to the lack of infrastructure for Iraqi banks. Hence, there is a weakness in consumers’ belief in Iraq and in the University of Basra regarding the possibility of obtaining desirable products and services from the markets using electronic payment. This study conducted survey to 325 employees, this study consisted of 7 hypotheses and adopted an exploratory design by distributing a questionnaire to 325 employees. The total study population of the University of Basra is 6615. However, 325 questionnaires were returned, all of which were valid for analysis. The study variables were selected: expected performance, expected effort, social impact, facilities, motivation, price, and habits to study their influential on the electronic payments system. This study used the SmartPLS 3.0 software based on the partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) technique, by adopting the quantitative analytical approach. Moreover, the findings of this study found there is a positive and significant relationship between facilities and electronic payment due to the ability to provide knowledge regarding electronic payment mechanisms. In addition, the motive is one of the encouraging factors for the positive intentions of customers to adopt electronic banking services. The motive greatly affects consumers to accept electronic banking services. Hence, this study also showed the Iraqi society was not affected by the opinions of others regarding electronic banking services, although the social impact it is directly related to the use of new innovations by friends and relatives. Besides, there was no relationship between expected effort and electronic payment in the Iraqi environment. Finally, the results of this study conclude the electronic payments system has weak application at the University of Basra, due to the lack of a culture of dealing with a such payments system among users. Based on mentioned results, several recommendations were developed to help practitioners and academics to adopt the electronic payment system in the Iraqi environment in general and in the University of Basra in particular. Amongst the most important recommendations, it is necessary to conduct incredible promotional activities that focus on the benefits of using electronic payment system and highlight the importance of using such technology to enhance business activities and performance of operations, especially for innovative business owners.
Abstract
تهدف هذه الدراسة الى تحليل عوامل قبول التكنولوجيا المؤثرة في نظام الدفع الالكتروني ومعرفة أثر كل عامل من هذه العوامل في نظام الدفع الالكتروني وتحديد البنية التحتية المناسبة لنظام الدفع الالكتروني التي ينبغي على المصارف توفيرها. تكونت هذه الدراسة من 7 فرضيات واعتمدت التصميم الاستطلاعي من خلال توزيع الاستبانة على عدد من الموظفين والبالغ عددهم 325 موظفاً. من الجدير بالذكر ان اجمالي مجتمع الدراسة لجامعة البصرة هو 6615 . مع ذلك تم استرجاع 325 استبانة كان جميعها صالح للتحليل. تم اختيار متغيرات الدراسة الأداء المتوقع ، والجهد المتوقع ،والتأثير الاجتماعي والتسهيلات والدافع والسعر، والعادات بوصفها متغيرات مؤثرة في نظام المدفوعات الالكتروني. استخدمت هذه الدراسة برنامج SmartPLS 3.0 بناءً على منهجية partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) بالاعتماد على المنهج الكمي التحليلي. ومن ثم توصلت الدراسة الى ان هناك علاقة ايجابية بين التسهيلات والدفع الالكتروني بسبب القدرة على تقديم المعرفة فيما يتعلق بآليات الدفع الالكتروني. فضلاً عن ذلك ان الدافع هو من العوامل المحفزة للنوايا الايجابية للزبائن لاعتماد الخدمات المصرفية الالكترونية إذ يؤثر الدافع بشكل كبير في المستهلكين لقبول الخدمات المصرفية الالكترونية، ومن ثم وضحت هذه الدراسة أيضا عدم تأثر المجتمع العراقي بآراء الاخرين فيما يتعلق بالخدمات الالكترونية المصرفية على الرغم من ان التأثير الاجتماعي يرتبط ارتباطاً مباشراً بدرجة استخدام الابتكارات الجديدة من قبل الاصدقاء والاقارب. من خلال هذه النتائج تم وضع عدد من التوصيات التي تساعد الممارسين والأكاديميين لتطبيق نظام الدفع الالكتروني في البيئة العراقية بشكل عام وفي جامعة البصرة بشكل خاص وكان من أهمها من الضروري القيام بحملات ترويجية مناسبة تعرض الفوائد المستمدة باستخدام الدفع الالكتروني وتسلط الضوء على أهمية استخدام الدفع بهذه الوسيلة لتعزيز الأنشطة التجارية وأداء العمليات لاسيما لأصحاب الاعمال المبتكرة.