Abstract
The aim of the research was to identify the effectiveness of proposed educational units for motor education lessons in developing creative abilities (fluency, imagination, originality) among children of the private Buds of Hope Kindergarten and to know the differences between the results of the proposed educational units and the traditional curriculum in developing creative abilities. The research community consisted of (50) children from Al-Amal Kindergarten for the academic year 2024-2025 in Basra Governorate who joined two classes A-B and were divided into two equal groups (experimental and control). Creativity tests were conducted on them for pre-school children after designing motor activities related to the environment and sustainability such as recycling activities and designing games that include collecting and classifying balls or colored objects according to materials that can be recycled. We concluded that there were significant differences between the two groups and the post-test in the creative abilities tests (fluency, imagination, originality) and that the students were at a level not less than average..
Keywords
creative abilities
kindergarten children. Buds of Hope Private Kindergarten
Motor education lessons
sustainable development
Abstract
هدف البحث الى التعرف على فاعلية وحدات تعليمية مقترحه لدروس التربية الحركية في تنمية القدرات الابداعية (الطلاقة، التخيل، الاصالة) لدى أطفال روضة براعم الامل الاهلية ومعرفة الفروق بين نتائج الوحدات التعليمية المقترحة والمنهاج التقليدي في تنمية القدرات الابداعية، تكون مجتمع البحث من (50) طفل من روضة الامل للعام الدراسي 2024-2025 في محافظة البصرة ينضمون الى شعبتين A-B تم تقسيمهم الى مجموعتين متساويتين (تجريبية وضابطة). وأجريت عليهم اختبارات الابداع لدى الاطفال ما قبل المدرسة بعد ان تم تصميم أنشطة حركية مرتبطة بالبيئة والاستدامة كأنشطة إعادة التدوير وتصميم ألعاب تتضمن جمع وتصنيف الكرات أو الأشياء الملونة وفقًا لمواد يمكن إعادة تدويرها. واستنتجنا وجود فروق معنوية بين المجموعتين والصالح البعدية في اختبارات القدرات الابداعية (الطلاقة، التخيل، الاصالة وان التلاميذ كانوا بمستوى لا يقل عن المتوسط.
Keywords
أطفال الرياض . روضة براعم الامل الاهلية.
التنمَية المستَدامة
القدرات الابداعية
دروس التربية الحركية