Abstract
The evident content is a linguistic structure done by ourselves
to be a pragmatic and critical term . That is to say , the intention
of the speaker , implicit, is not declared in the context , thought
the expressions are different in a word , colour , rhythm , gesture
and so forth ) . Such a discourse takes so deep a message moving
in tandem with the major one as it could be traced in the Palm
Frond-Sandal Weaving Hadith narrated by Al-Khadri that bifurcated
into three levels :
1 -Recognition Level.
2 -Contemplation Level.
3 - Information Level.
All in all the evident content in the Palm Frond-Sandal Weaving
Hadith by Al-Khadri could be as follows :
( Imam Ali Ibn Abi Talib is the one who will ascend to authority
after me )
to be a pragmatic and critical term . That is to say , the intention
of the speaker , implicit, is not declared in the context , thought
the expressions are different in a word , colour , rhythm , gesture
and so forth ) . Such a discourse takes so deep a message moving
in tandem with the major one as it could be traced in the Palm
Frond-Sandal Weaving Hadith narrated by Al-Khadri that bifurcated
into three levels :
1 -Recognition Level.
2 -Contemplation Level.
3 - Information Level.
All in all the evident content in the Palm Frond-Sandal Weaving
Hadith by Al-Khadri could be as follows :
( Imam Ali Ibn Abi Talib is the one who will ascend to authority
after me )
Abstract
الرسالة المصاحبة تركيب لغوي وضعناه بأنفسنا نريد له أن يكون مصطلحا نقديا
تداوليا، وهي مراد المتكلم الاجتماعي غير المعلن عنه في الخطاب التعبيري)مهما
اختلفت أداته التعبيرية؛ كلمة أو لونا أو إيقاعا أو إيماءة ... إلخ( الذي يكون خطابا
بديلا عن الخطاب الأصل المخفي بقصدية، ولكن ذلك الخطاب التعبيري يحمل
بالتأكيد في طياته إشارة مضمرة إليه، أو يشتمل على عنصرٍ ما، دالٍّ عليه بطريقة
خفية(.
وقد أفدنا من هذا المفهوم ومما استجد في أفكارنا، في الكشف عن الرسالة المصاحبة
خاصف النعل( (a في نص آخر مختلف زمانيا ومكانيا ومضمونيا، وهو حديث النبي
برواية الخدري.
وبيّنا أن الرسالة المصاحبة من حيث مدى وضوحها، على ثلاث درجات، هي:
-1 الدرجة الإدراكية. 2- الدرجة التأملية. 3- الدرجة الإخبارية.
وعلى وفق ما جاء في البحث فإن الرسالة المصاحبة الكبرى في حديث )خاصف
النعل( هي ما يمكن التعبير عنه بالآتي:
)إن علي بن أبي طالب هو من سيتولى شؤون الدين من بعدي(.
تداوليا، وهي مراد المتكلم الاجتماعي غير المعلن عنه في الخطاب التعبيري)مهما
اختلفت أداته التعبيرية؛ كلمة أو لونا أو إيقاعا أو إيماءة ... إلخ( الذي يكون خطابا
بديلا عن الخطاب الأصل المخفي بقصدية، ولكن ذلك الخطاب التعبيري يحمل
بالتأكيد في طياته إشارة مضمرة إليه، أو يشتمل على عنصرٍ ما، دالٍّ عليه بطريقة
خفية(.
وقد أفدنا من هذا المفهوم ومما استجد في أفكارنا، في الكشف عن الرسالة المصاحبة
خاصف النعل( (a في نص آخر مختلف زمانيا ومكانيا ومضمونيا، وهو حديث النبي
برواية الخدري.
وبيّنا أن الرسالة المصاحبة من حيث مدى وضوحها، على ثلاث درجات، هي:
-1 الدرجة الإدراكية. 2- الدرجة التأملية. 3- الدرجة الإخبارية.
وعلى وفق ما جاء في البحث فإن الرسالة المصاحبة الكبرى في حديث )خاصف
النعل( هي ما يمكن التعبير عنه بالآتي:
)إن علي بن أبي طالب هو من سيتولى شؤون الدين من بعدي(.