Abstract
Abstract:
The Holy Quran has been a fundamental source for the Imams of Ahl al-Bayt (peace be upon them), with the presence of Quranic texts in their speech serving as a living testimony to their profound connection with and integration into the Quran. The Holy Quran was revealed in their homes, and they are more knowledgeable about its nuances and details than others. They (peace be upon them) were the upholders of Islamic law. Their role was not limited to explaining the intent and noble goals of Islamic teachings but also extended to defending the true creed. One of the most significant theological issues addressed by the Imams of Ahl al-Bayt (peace be upon them) was the matter of monotheism, including: the negation of corporeality, that He (Glorified be He) is neither a substance nor an accident, that He does not resemble any of His creations, that He is free from all attributes of contingency, that He is beyond space and thus is not contained by any place, and that He is beyond time and not subject to its flow, with an emphasis on the denial of seeing Him (Glorified and Exalted) in this world and the Hereafter.
The Holy Quran has been a fundamental source for the Imams of Ahl al-Bayt (peace be upon them), with the presence of Quranic texts in their speech serving as a living testimony to their profound connection with and integration into the Quran. The Holy Quran was revealed in their homes, and they are more knowledgeable about its nuances and details than others. They (peace be upon them) were the upholders of Islamic law. Their role was not limited to explaining the intent and noble goals of Islamic teachings but also extended to defending the true creed. One of the most significant theological issues addressed by the Imams of Ahl al-Bayt (peace be upon them) was the matter of monotheism, including: the negation of corporeality, that He (Glorified be He) is neither a substance nor an accident, that He does not resemble any of His creations, that He is free from all attributes of contingency, that He is beyond space and thus is not contained by any place, and that He is beyond time and not subject to its flow, with an emphasis on the denial of seeing Him (Glorified and Exalted) in this world and the Hereafter.
Keywords
Keywords: Imam Al-Sadiq
monotheism.
Quranic references
Abstract
الملخص:
شكَّلَ القرآنُ الكريمُ رافِدًا أسَاسِيًّا لدَى أَئِمَّةِ أَهلِ البَيْتِ (عليهم السلام)، فَكَانَ حُضُورُ النَّصِّ القُرْآنيِّ في كَلَامِهِم (عليهم السلام) شَاهِدًا حَيًّا عَلَى عُمْقِ صِلَتِهم بالقُرآنِ الكَريمِ واندماجهم بِهِ؛ إِذْ إنَّ القُرْآنَ الكَرِيمَ نَزَلَ في بيوتِهم، وهُمْ أعلمُ بدقائقِهِ وتفاصيلِه من غيرِهم، فَهُم (عليهم السلام) القائِمونَ على الشَّريعةِ الإسلاميَّةِ، ولم يقتَصِرْ عَمَلُهُم على بيانِ مرادِ الشَّريعةِ الإسلاميَّةِ وأهدافِها السَّاميَّةِ فحسب؛ بل دافَعُوا عنِ الْعقيدةِ الصَّحيحةِ، ومن أهمِّ المسائلِ العقديَّةِ التي تصدَّى لها أئمَّةُ أهلِ البيتِ (عليهم السلام) هي مسألةُ التَّوحيد التي مِنهَا: نَفيُ الجسميَّة، وأنَّه (سبحانه) ليس بجوهرٍ ولا عرضٍ، وأنَّه لا يشبهُ أحدًا من المخلوقاتِ، ومُنَزَّهٌ عن جميعِ سماتِ الحدوثِ، ومُنَزَّهٌ عن المكانِ؛ فلا مكانَ يحويه، ومُنَزَّهٌ عن الزَّمانِ فلا يجري عليه زمانٌ، والتأكيدُ على نفي رؤيتِهِ (عزَّ وجلَّ) في الدنيا والآخرة.
شكَّلَ القرآنُ الكريمُ رافِدًا أسَاسِيًّا لدَى أَئِمَّةِ أَهلِ البَيْتِ (عليهم السلام)، فَكَانَ حُضُورُ النَّصِّ القُرْآنيِّ في كَلَامِهِم (عليهم السلام) شَاهِدًا حَيًّا عَلَى عُمْقِ صِلَتِهم بالقُرآنِ الكَريمِ واندماجهم بِهِ؛ إِذْ إنَّ القُرْآنَ الكَرِيمَ نَزَلَ في بيوتِهم، وهُمْ أعلمُ بدقائقِهِ وتفاصيلِه من غيرِهم، فَهُم (عليهم السلام) القائِمونَ على الشَّريعةِ الإسلاميَّةِ، ولم يقتَصِرْ عَمَلُهُم على بيانِ مرادِ الشَّريعةِ الإسلاميَّةِ وأهدافِها السَّاميَّةِ فحسب؛ بل دافَعُوا عنِ الْعقيدةِ الصَّحيحةِ، ومن أهمِّ المسائلِ العقديَّةِ التي تصدَّى لها أئمَّةُ أهلِ البيتِ (عليهم السلام) هي مسألةُ التَّوحيد التي مِنهَا: نَفيُ الجسميَّة، وأنَّه (سبحانه) ليس بجوهرٍ ولا عرضٍ، وأنَّه لا يشبهُ أحدًا من المخلوقاتِ، ومُنَزَّهٌ عن جميعِ سماتِ الحدوثِ، ومُنَزَّهٌ عن المكانِ؛ فلا مكانَ يحويه، ومُنَزَّهٌ عن الزَّمانِ فلا يجري عليه زمانٌ، والتأكيدُ على نفي رؤيتِهِ (عزَّ وجلَّ) في الدنيا والآخرة.
Keywords
الكلمات المفتاحيَّة: الإمام الصادق، المرجعيَّات القرآنيَّة، التوحيد.