Abstract
The importance of the roles of teachers in educational institutions makes it necessary for the education to pay close attention to their motivation, reflective thinking, and self-efficacy. The current study therefore investigated the connection between the motivation of the teachers, reflective thinking, and self-efficacy. 300 Iraqi language teachers, both male and female, took part in the study for this reason. As they the study sample, they were required to respond to the Motivation to the questionnaire, Reflective Thinking Questionnaire. The results of the data analysis for these three factors show that there is no significant association between the motivation of the instructors and the reflective thinking or between their motivation and self-efficacy. The results showed that there is a substantial correlation between teachers.
Keywords
teachers’ motivation
teachers’ reflective thinking
teachers’ self-efficacy
Abstract
إن أهمية دور المعلمين في المؤسسات التعليمية تجعل من الضروري أن تولي جهة التعليم اهتماماً كبيراً بدوافعهم وتفكيرهم التأملي وكفاءتهم الذاتية وتحفيزهم. لذلك بحثت الدراسة الحالية في العلاقة بين دوافع المعلمين والتفكير التأملي وكفاءتهم الذاتية وتأملاتهم. وقد شارك في الدراسة 300 مدرس لغة عراقي من الذكور والإناث. وكأدوات للدراسة، طُلب منهم الإجابة على استبيانات المعدة ومقياس كفاءة المعلمين الذاتية. وأشارت نتائج تحليل البيانات من الاستبيانات الثلاثة المذكورة أعلاه إلى عدم وجود ارتباط كبير بين دوافع المعلمين والتفكير التأملي أو بين دوافعهم وكفاءتهم الذاتية. وأظهرت النتائج وجود ارتباط جوهري بين المعلمين.
Keywords
دافعية المعلمين، التفكير التأملي للمعلمين، الكفاءة الذاتية للمعلمين