Abstract
: The current research addresses the problem of schools that suffer from their inability to achieve organizational performance due to weak school management. This is expressed through a number of intellectual and practical questions, including the role of responsible leadership in educational institutions and its impact on developing organizational performance. The research field is represented by secondary schools (both public and private), and the research community is represented by all teaching staff in secondary education (school principals and their assistants), numbering (300) individuals) in Salah al-Din Governorate. A random sample of (177) individuals was selected from the teaching staff in the surveyed schools. The statistical package (SPSS: 21) was used to process the data. The descriptive analytical approach was employed, relying on a set of methods and tools necessary to collect data and information from the research sample, the most important of which was the questionnaire as the primary tool for collecting data and information, in addition to the method of field observation through visits and interviews conducted by the researchers in the surveyed schools. The research reached a number of conclusions, the most important of which are: the existence of a positive, significant impact of collectively responsible leadership on collective organizational performance in the schools studied, due to the rapid changes and developments in the field of education, including administrative procedures, educational processes, and student requirements.
Keywords
First keyword leadership
organizational performance High schools in Salah al-Din Governorate
responsible leadership performance
Abstract
تناول البحث الحالي مشكلة المدارس التي تعاني من عدم قدرتها على تحقيق الأداء التنظيمي نتيجة ضعف إدارة المدرسة المسؤولة، معبرة عنها بعدد من. لتساؤلات الفكرية والتطبيقية، تتضمن دور القيادة المسؤولة في المؤسسات التعليمية وأثرها في تطوير الاداء التنظيمي, وتمثل ميدان البحث بمدارس التعليم الثانوي (الحكومي والأهلي وتمثل مجتمع البحث بجميع الملاكات التدريسية في التعليم الثانوي (مدراء المدارس ومعاونيهم) وكان عددهم (300) فرد) في محافظة صلاح الدين ، تم اختيار عينة عشوائية بحجم (177) فرد من الملاكات التدريسية في المدارس المبحوثة ، واستعملت الحزمة الإحصائية (SPSS:21) لمعالجة البيانات، وتم استعمال المنهج الوصفي التحليلي، معتمدةً على جملة من الأساليب والأدوات الضرورية لجمع البيانات المعلومات من عينة البحث، والتي من أهمها استمارة (الاستبانة) أداةً رئيسةً لجمع البيانات والمعلومات فضلاً عن أسلوب الملاحظة الميدانية من خلال الزيارات والمقابلات التي أجراها الباحثان للمدارس المبحوثة.
Keywords
الاداء
الاداء التنظيمي
القيادة
القيادة المسؤولة
المدارس الثانوية في محافظة صلاح الدين