Abstract
The research works on reading the role of the shot that depicts the play during its presentation on the stage in order to transfer it to the television screen, as it constitutes a phenomenon related to presenting the directorial vision related to presenting the theatrical performance on the small screen, through the use of cameras and multiple shooting angles, noting that there is a difference in the degree of vision for the recipient between the two cases, as he receives the show from the stage in a different way than from the screen, as the vision of the director who directs the method and style of filming, and transferring the image or scene from the stage is necessary to present a new vision, and it may be different from the directorial vision of the play itself.
Filming the play from the stage also requires taking more than one shot at a time, and it is natural that there is more than one camera and more than one direction for filming, and it requires building a directing system that is compatible with the format of the television show and the method of presentation, because the work is not just filming with a camera, but rather the style and method of filming and transferring the character's expressions and the course of events from the stage space to the screen space, which determines the variables that occur in the theatrical show according to the rules of television reception, because the play transferred to television must be suitable for the television medium that displays the drama of the theatrical event. The research attempted to reveal the role of the television shot in transferring the play to the small screen, and to reveal the television directorial vision when transferring the play that determines the method and format of filming and transferring from one medium to another.
Filming the play from the stage also requires taking more than one shot at a time, and it is natural that there is more than one camera and more than one direction for filming, and it requires building a directing system that is compatible with the format of the television show and the method of presentation, because the work is not just filming with a camera, but rather the style and method of filming and transferring the character's expressions and the course of events from the stage space to the screen space, which determines the variables that occur in the theatrical show according to the rules of television reception, because the play transferred to television must be suitable for the television medium that displays the drama of the theatrical event. The research attempted to reveal the role of the television shot in transferring the play to the small screen, and to reveal the television directorial vision when transferring the play that determines the method and format of filming and transferring from one medium to another.
Keywords
analytical criticism
Directorial vision
theatrical performance
TV shot
Abstract
يشتغل البحث على قراءة دور اللقطة التي تصور المسرحية أثناء عرضها على الخشبة من أجل نقلها إلى شاشة التلفزيون ، لكونها تشكل ظاهرة تتعلق بتقديم الرؤية الإخراجية التي تتعلق بتقديم العرض المسرحي على الشاشة الصغيرة ، من خلال استخدام الكاميرات وتعدد زوايا التصوير ، علما أن هناك اختلاف في درجة الرؤيا للمتلقي بين الحالتين ، حيث أنه يتلقى العرض من على الخشبة بطريقة مغايرة عنها من الشاشة ، حيث يكون لرؤية المخرج الذي يوجه طريقة وأسلوب التصوير ، ونقل الصورة أو المشهد من الخشبة بما يلزم تقديم رؤية جديدة ، وربما تكون مختلفة عن الرؤية الإخراجية للمسرحية ذاتها.
كما أن تصوير المسرحية من على الخشبة يتطلب أخذ أكثر من لقطة في آن واحد ، وهو أمر طبيعي أن يكون هناك أكثر من كاميرا وأكثر من اتجاه للتصوير ، ويتطلب بناء منظومة إخراجية تتوافق مع صيغة العرض التلفزيوني وطريقة العرض ، لأن العمل ليس مجرد تصوير بالكاميرا ، بل هو الأسلوب والطريقة في التصوير ونقل تعابير الشخصية ومجريات الأحداث من مساحة الخشبة إلى مساحة الشاشة ، وهي التي تحدد المتغيرات التي تحصل على العرض المسرحي وفقا لقواعد التلقي التلفزيوني ، لأن المسرحية المنقولة إلى التلفزيون يجب أن تكون ملاءمة للوسط التلفزيوني الذي يعرض درامية الحدث المسرحي.
حاول البحث الكشف عن دور اللقطة التلفزيوني في نقل المسرحية إلى الشاشة الصغيرة ، والكشف عن الرؤية الإخراجية التلفزيونية عند نقل المسرحية التي تحدد طريقة وصيغة التصوير والنقل من وسط لآخر.
كما أن تصوير المسرحية من على الخشبة يتطلب أخذ أكثر من لقطة في آن واحد ، وهو أمر طبيعي أن يكون هناك أكثر من كاميرا وأكثر من اتجاه للتصوير ، ويتطلب بناء منظومة إخراجية تتوافق مع صيغة العرض التلفزيوني وطريقة العرض ، لأن العمل ليس مجرد تصوير بالكاميرا ، بل هو الأسلوب والطريقة في التصوير ونقل تعابير الشخصية ومجريات الأحداث من مساحة الخشبة إلى مساحة الشاشة ، وهي التي تحدد المتغيرات التي تحصل على العرض المسرحي وفقا لقواعد التلقي التلفزيوني ، لأن المسرحية المنقولة إلى التلفزيون يجب أن تكون ملاءمة للوسط التلفزيوني الذي يعرض درامية الحدث المسرحي.
حاول البحث الكشف عن دور اللقطة التلفزيوني في نقل المسرحية إلى الشاشة الصغيرة ، والكشف عن الرؤية الإخراجية التلفزيونية عند نقل المسرحية التي تحدد طريقة وصيغة التصوير والنقل من وسط لآخر.
Keywords
لقطة تلفزيونية، رؤية إخراجية، نقد تحليلي، أداء مسرحي