Abstract
The current research aims to determine the availability of the quality of simultaneous thinking in light of the evolutionary learning of science teachers in the primary stage from the point of view of leaders administrative educational. The researcher relied on the descriptive analysis method. To implement the study, the researcher developed a scale for simultaneous thinking n light of evolutionary learning , which included (58) items distributed in three areas: (information storage capacity, information processing speed, development of learning information), The study sample consisted of primary school supervisors and principals, with (75) principals and supervisors, including (55) principals and (20) supervisors, affiliated with government schools in the Directorate of Education in Dhi Qar Governorate/Sukkar Castle Education Department. The results of the study showed that the degree of availability The quality of science teachers' synchronous thinking was highly available and average Weighted arithmetic (3.41), as it ranked first in the field of information storage capacity with a weighted arithmetic average (3.72) and with a high degree of availability, speed of information processing, and in second place was the development of learning information with an arithmetic average (3.44), t came in first place in the field of information storage capacity with a weighted arithmetic average (3.72) and a high degree of availability, and in second place was the field of developing learning information with a arithmetic average of (3.44) and a high degree of availability, and in third place it came in the field of information processing speed with a weighted arithmetic average (3.08) and a moderate degree of availability. In light of the findings of the study, the researcher presented some suggestions and recommendation.
Keywords
evolutionary learning
leaders administrative education.
simultaneous thinking
Abstract
يهدف البحث الحالي إلى تعرف (مدى توافر جودة التفكير التزامني في ضوء التعلم التطوري لمعلمي العلوم في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر القيادات الإدارية التربوية. واعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي ولتطبيق الدِراسة طور الباحث مقياس للتفكير التزامني في ظل التعلم التطوري واشتمل على (58) فقرة موزع في ثلاثة مجالات وهي (سعة تخزين المعلومات, سرعة معالجة المعلومات, تطوير معلومات التعلم), وتكونت عينة الدراسة من مشرفي ومديري مدارس المرحلة الابتدائية وبواقع(75) مديراُ ومشرفاً، منهم(55) مديراً، و(20) مشرفا، التابعين للمدارس الحكومية في مديرية التربية في محافظة ذي قار/ قسم تربية قلعة سكر, وأظهرت نتائج الدِراسة أنّ درجة توافر جودة التفكير التزامني لمعلمي العلوم جاءت بدرجة توافر كبيرة وبمتوسط حسابي موزون(3.41) إذ جاء بالمرتبة الاولى مجال سعة تخزين المعلومات بمتوسط حسابي موزون (3.72) وبدرجة توافر كبيرة, وبالمرتبة الثانية مجال تطوير معلومات التعلم بمتوسط حسابي (3.44),وبدرجة توافر كبيرة وبالمرتبة الثالثة مجال سرعة معالجة المعلومات بمتوسط حسابي موزون(3.08) وبدرجة توافر متوسطة, وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة قدم الباحث بعض المقترحات والتوصيات.
Keywords
التفكير التزامني ، التعلم التطوري ، القيادات الادارية التربوية.