Abstract
This research examines one aspect of the Quranic text,that is the possible meanings of conjunctives. By this ,we mean, the potential places of conjoining whether it comes to join a single conjunctive or a compound one , and the change of meaning it carries in the text when it occurs.
The meanings are of two types :
1.the meaning that occurs when joining occurs in two places .
2. the meaning that occurs when joining occurs in more than two places.
The first section examines the first type and the second section is concerned with the second type taking in consideration that we start with the smaller unit of single conjunctives then to the bigger one . This means that the analysis begins with words , then phrases , clauses and ends with sentences. The methodology used in this research is a new one which mixes semantics with syntax .The research will a new open the door for students to capture the treasures of linguistic knowledge in the light of Quran. The time sequence approach is adopted in the study of texts depending on Hafs Bin Asim’s citation of Quran . The research ends with conclusion, recommendation and finally the references.
The meanings are of two types :
1.the meaning that occurs when joining occurs in two places .
2. the meaning that occurs when joining occurs in more than two places.
The first section examines the first type and the second section is concerned with the second type taking in consideration that we start with the smaller unit of single conjunctives then to the bigger one . This means that the analysis begins with words , then phrases , clauses and ends with sentences. The methodology used in this research is a new one which mixes semantics with syntax .The research will a new open the door for students to capture the treasures of linguistic knowledge in the light of Quran. The time sequence approach is adopted in the study of texts depending on Hafs Bin Asim’s citation of Quran . The research ends with conclusion, recommendation and finally the references.
Abstract
هذا بحثٌ يدرسُ جانباً من جوانب دلالة الارتباط في النص القرآني ، ذلك هو : دلالة المعطوف عليه الاحتمالية .
وأقصد بها : تعدد مواقع العطف المحتملة في التركيب السابق على المعطوف عليه ، سواء أكان المعطوف مفرداً ام تركيباً ؛ وما ينجم عنه من تَغيُّرٍ في دلالة النص . وتنقسم الدلالة على قسمين هما :
الاول الدلالة الاحتمالية للعطف على موقعين .
الثاني والدلالة الاحتمالية للعطف على ما زاد على الموقعين .
وسيتكفّل المبحث الأول بدراسة القسم الأول من الدلالة الاحتمالية للمعطوف عليه ، ويتكفّل المبحث الثاني بدراسة القسم الثاني مع ملاحظة البدء بالوحدة الدلالية الأصغر أي : البدء بالمفرد ، ثم التركيب ، ويلزم من هذا المنهج دراسة الدلالة الاحتمالية في النصوص التي ورد فيها عطف المفردات تعقبها دراسة النصوص التي اشتملت على عطف الجمل . وأزعم أن هذا البحث من الدلالة النحوية على وفق هذا التقسيم المنهجي جديد ، وهو يفتح الباب أمام الدارسين لالتقاط كنوز المعرفة اللغوية في ظلال القرآن الكريم ، واعتمدتُ المنهج التسلسلي في دراسة النصوص بحسب رسم المصحف برواية حفص عن عاصم . وسأشفع المبحثين بالخاتمة أودعها أهم ما يتوصل إليه البحث ، ثم الهوامش وجريدة المصادر والمراجع .
والحمدُ لله أولاً و آخراً .
وأقصد بها : تعدد مواقع العطف المحتملة في التركيب السابق على المعطوف عليه ، سواء أكان المعطوف مفرداً ام تركيباً ؛ وما ينجم عنه من تَغيُّرٍ في دلالة النص . وتنقسم الدلالة على قسمين هما :
الاول الدلالة الاحتمالية للعطف على موقعين .
الثاني والدلالة الاحتمالية للعطف على ما زاد على الموقعين .
وسيتكفّل المبحث الأول بدراسة القسم الأول من الدلالة الاحتمالية للمعطوف عليه ، ويتكفّل المبحث الثاني بدراسة القسم الثاني مع ملاحظة البدء بالوحدة الدلالية الأصغر أي : البدء بالمفرد ، ثم التركيب ، ويلزم من هذا المنهج دراسة الدلالة الاحتمالية في النصوص التي ورد فيها عطف المفردات تعقبها دراسة النصوص التي اشتملت على عطف الجمل . وأزعم أن هذا البحث من الدلالة النحوية على وفق هذا التقسيم المنهجي جديد ، وهو يفتح الباب أمام الدارسين لالتقاط كنوز المعرفة اللغوية في ظلال القرآن الكريم ، واعتمدتُ المنهج التسلسلي في دراسة النصوص بحسب رسم المصحف برواية حفص عن عاصم . وسأشفع المبحثين بالخاتمة أودعها أهم ما يتوصل إليه البحث ، ثم الهوامش وجريدة المصادر والمراجع .
والحمدُ لله أولاً و آخراً .