Abstract
The study of Quranic Ayats from the stylistic level reveals more and more the aesthetic aspects of the Quran. This research was done taking in consideration the different stylistic dimensions: phonological , structural , and semantic. This stylistic study showed up some findings.The most important finding was that the study of the Ayats demonstrated a deliberate balance in the rhythm, and contributed to the detection of the aesthetics of the Quranic expression through the sound of the words and their repetition , especially in the interval. Also, the study of structure of the Ayats showed us a special use of grammatical structure by the creator. For example, the vocative form in the verse “oh, believers” (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ) came to dignify and give an honor to the faith. Faith means the compliance with the rules and instructions , because Allah, the Almighty, orders people to follow His rule by using vocative.There is no doubt that faith requires obeying Allah’s, the almighty, command..
Abstract
ان دراسة السور القرآنية في ميزان علم الأسلوبية تكشف لنا أبعاد القرآن الجمالية أكثر فأكثر ، فظهر لنا في هذا البحث الأسلوبي في آيات الوحدة القرآن الكريم بعض النتائج ، وتمّ البحث في المستويات الأسلوبية المختلفة كالمستوى الصوتي ، والتركيبي، والدلالي ، ومن أهمّ ما حصل في البحث هذا هو : ان الدراسة الصوتية للآيات الكريمات دلّتنا على وجود توازن مقصود في إيقاعها، وساهمت في الكشف عن جماليات التعبير القرآني وذلك من خلال جرس الألفاظ وتكرارها ، وخاصة في الفاصلة . وايضا ان الدراسة التركيبية للآيات الكريمات دلّتنا على استعمال خاص من لدن المنشئ للأساليب النحوية ، فقد دلّ أسلوب النداء بصيغة يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْعلى فضل الإيمان وتشريفه وتكريمه ، وإن الإيمان مقتض لامتثال الأمر ، لان الله تبارك وتعالى صدّر الأمر بهذا النداء ، والحكم لا يقرن بوصف إلاّ وكان لهذا الوصف أثر فيه ، ولا شك أن الإيمان يقتضي امتثال أمر الله عز وجل . .