Abstract
Key words : Parsing/ Al- Basra school / Al-kufa school / Solecism
This paper is shedding light on the necessity of popularizing the awareness and concern in the Arabic language and it’s soundness . For it is the only way to keep the holy Qur’an language : For the big connection between Qur’an and Arabic language .If it is not for the holy Qur’an ,Arabic language would not be still alive; if it is not for the Arabic language, the holy Qur’an would be obscure even to Arab people.
The paper concluded that the Islamic states ,seeking for unity ,should give priority to the standard Arabic language over the local dialects .The paper also draws attention to the fact “ oriental studies claims that Qur’an text is human” , depending only on the methodology that are used in the European languages ; neglecting the standard Arabic language methodology . and focusing on the local languages in each country.
While the stylistic methodology, that studies all four levels of language, is the only useful way . These levels are : phonological, morphological ,syntax and semantic.
The Islamic scholars were the first to use the stylistic methodology in interpreting poetic works and in composing their publications; They did that many centuries before the European scholars.
This paper is shedding light on the necessity of popularizing the awareness and concern in the Arabic language and it’s soundness . For it is the only way to keep the holy Qur’an language : For the big connection between Qur’an and Arabic language .If it is not for the holy Qur’an ,Arabic language would not be still alive; if it is not for the Arabic language, the holy Qur’an would be obscure even to Arab people.
The paper concluded that the Islamic states ,seeking for unity ,should give priority to the standard Arabic language over the local dialects .The paper also draws attention to the fact “ oriental studies claims that Qur’an text is human” , depending only on the methodology that are used in the European languages ; neglecting the standard Arabic language methodology . and focusing on the local languages in each country.
While the stylistic methodology, that studies all four levels of language, is the only useful way . These levels are : phonological, morphological ,syntax and semantic.
The Islamic scholars were the first to use the stylistic methodology in interpreting poetic works and in composing their publications; They did that many centuries before the European scholars.
Abstract
سلط هذا البحثُ الضوء على ضرورة نشر الوعي اللغوي والعناية باللغة العربية وسلامتها ، لانّ ذلك هو سبيل العناية بالقرآن الكريم ، للارتباط الذي بينهما ، فلولا القرآن لما بقيت العربية ، ولولا العربية لاستعجم القرآن على اهله نصاً وفهماً .
كما لاحظ البحث انّ الدول الإسلامية التي تبحث عن وحدتها عليها انْ تعنى بلغة كتابها المقدس وتراثها الإسلامي اللغة العربية ، وانْ تغلب العناية بها على العناية باللغات المحلية . ونبّه البحث على ان الدراسات الاستشراقية للنص القرآني على انّه كتاب بشري ، وهي لم تستكمل أدواتها الصحيحة لأنّ مناهجها قامت على اللغات الأوربية ولم تعن بواقع العربية النقي وهو الذي يمثّله القرآن المتلوّ والمرتل ، واتجهت الى دراسة واقع الخطأ في العربية واللحن الذي قامت علوم العربية بمهمة تصحيحه ذلك هو اللهجات العامية في البلدان العربية . فوقعت هذه المناهج بالقصور الناجم عن عدم مراعاة السياق المعرفي للعربية وعلومها وكذلك السياق التاريخي ، ولا ينفعنا في هذه المناهج سوى الأسلوبية التي تعنى بدراسة مستويات اللغة الأربعة : الصوتي والصرفي والنحوي والدلالي . وقد سبق إلى ذلك علماء الأمة من المفسرين وشراح دواوين الشعر وطبقوا هذا المنهج في مؤلفاتهم ودراساتهم قبل قرون على نشأته عند الأوربيين ومن الله التوفيق .
كما لاحظ البحث انّ الدول الإسلامية التي تبحث عن وحدتها عليها انْ تعنى بلغة كتابها المقدس وتراثها الإسلامي اللغة العربية ، وانْ تغلب العناية بها على العناية باللغات المحلية . ونبّه البحث على ان الدراسات الاستشراقية للنص القرآني على انّه كتاب بشري ، وهي لم تستكمل أدواتها الصحيحة لأنّ مناهجها قامت على اللغات الأوربية ولم تعن بواقع العربية النقي وهو الذي يمثّله القرآن المتلوّ والمرتل ، واتجهت الى دراسة واقع الخطأ في العربية واللحن الذي قامت علوم العربية بمهمة تصحيحه ذلك هو اللهجات العامية في البلدان العربية . فوقعت هذه المناهج بالقصور الناجم عن عدم مراعاة السياق المعرفي للعربية وعلومها وكذلك السياق التاريخي ، ولا ينفعنا في هذه المناهج سوى الأسلوبية التي تعنى بدراسة مستويات اللغة الأربعة : الصوتي والصرفي والنحوي والدلالي . وقد سبق إلى ذلك علماء الأمة من المفسرين وشراح دواوين الشعر وطبقوا هذا المنهج في مؤلفاتهم ودراساتهم قبل قرون على نشأته عند الأوربيين ومن الله التوفيق .