Abstract
It is not hidden from the student that the words of Imam Hussein (peace be upon) belongs to the era of martyrdom, it is in the linguistic dimension is a text away from the impact of non-Arabic languages that surrounded the Arabian Peninsula, it is inherent in his cleverness and belonging to the upper lip of the upper language, to be a rich resource from the resources of Arabia , and this research presents a linguistic phenomenon in his speech (peace be upon him), which is the phenomenon of deletion common to all human languages, but in the Arab more clear and consistent, it is the characteristics of Arab language tendency to summarize and abbreviated, and ellipsis is a kind of brevity, so the Arab tended to aversion of what is excluded, and took care about mitigation.
Arabic language scholars searched in ellipsis and talked more about it in many occasions, they considered the ellipsis as rhetoric of speech.
The research came in four questions after the introduction, which are: (delete the predicate, delete the (N letter) of confirmation, delete the prevention (N letter), delete the (N letter) of nominative, followed by the conclusion.
Arabic language scholars searched in ellipsis and talked more about it in many occasions, they considered the ellipsis as rhetoric of speech.
The research came in four questions after the introduction, which are: (delete the predicate, delete the (N letter) of confirmation, delete the prevention (N letter), delete the (N letter) of nominative, followed by the conclusion.
Abstract
لا يخفى على الدارسِ أنَّ كلامَ الإمامِ الحسينِ(عليه السلام) ينتمي إلى عصرِ الاستشهادِ، فهو في بعدهِ اللغوي يُعدُّ نصًّا بعيدًا من التأثِّرِ باللغاتِ غيرِ العربيةِ التي كانتْ تُحيطُ بالجزيرةِ العربيةِ، فهو أصيلٌ في فصاحتِه وانتمائِه لأرومةِ اللغةِ الصافيةِ العليا، ليكونَ موردًا غنيًّا من مواردِ العربيةِ، وهذا البحثُ يعرضُ لظاهرةٍ لغويةٍ في كلامِه (عليه السلام)، وهي ظاهرةُ الحذفِ التي تشتركُ فيها اللغاتُ الإنسانيةُ كلها، غيرَ أَنَّها في العربيةِ أكثرُ وضوحًا وثباتًا، فمن خصائصِ العربيةِ الميلُ إلى الإيجازِ والاختصارِ، والحذفُ يُعدُّ نوعًا من الإيجازِ، إذ مالتِ العربُ في كلامِها إلى النفورِ مّما هو مستثقلٌ، واعتنتْ بالتخفيفِ، وقد بحثَ علماءُ العربيةِ في الحذفِ، وتكلّموا عليهِ كثيرًا في كلِّ مناسبةٍ تسنحُ إلى ذلكَ، وعدّوه من بلاغةِ القولِ.
وقد جاءَ البحثُ في أربعةِ مباحثَ بعدَ المقدمةِ، وهي: (حذفُ الخبر، وحذفُ نونِ التَّوكيد، حذفُ نونِ الوقايةِ، وحذفُ نونِ الرَّفعِ)، وتليها الخاتمةُ.
وقد جاءَ البحثُ في أربعةِ مباحثَ بعدَ المقدمةِ، وهي: (حذفُ الخبر، وحذفُ نونِ التَّوكيد، حذفُ نونِ الوقايةِ، وحذفُ نونِ الرَّفعِ)، وتليها الخاتمةُ.
Keywords
الإمامِ الحسينِ(عليه السلام)/ التخفيف/ القرآن الكريم/ الحذف